Спроба історико-психологічної реконструкції особливостей етнонаціонального самоусвідомлення української молоді в другій половині XIX – на початку XX ст.
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739263/
http://upj.com.ua/?page=ab_a_one_nineteen_1 10.17721/upj.2023.1(19).1 |
|
Title |
Спроба історико-психологічної реконструкції особливостей етнонаціонального самоусвідомлення української молоді в другій половині XIX – на початку XX ст.
An attempt of historical and psychological reconstruction of Ukrainian youth’s ethno-national self-awareness features in the second half of the 19th and early 20th centuries Попытка историко-психологической реконструкции особенностей этнонационального самоосознания украинской молодежи второй половины XIX – начала XX вв. |
|
Creator |
Васютинський, В.О.
Мартинюк, О.А. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 308 Sociography. Descriptive studies of society (both qualitative and quantitative) 36 Safeguarding the mental and material necessities of life |
|
Description |
На основі методу історико-психологічної реконструкції зроблено спробу виявити соціально-психологічні особливості етнонаціонального самоусвідомлення української молоді в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. За результатами вивчення художньої та публіцистичної літератури того періоду було відібрано 195 фрагментів, які відображають різні сторони етнонаціональної свідомості тогочасних українців. Психологічний та історичний зміст цих фрагментів оцінили експерти – 35 науковців-психологів та 116 учителів історії. У результаті послідовного скорочення кількості фрагментів до 15 та факторного аналізу визначено п’ять аспектів, які відображають досліджуваний процес: просвіту, активність, традиції, єднання та залучення. Отримані показники було спроєковано на сучасний стан етнонаціональної самосвідомості української молоді. Онлайн-опитуванням охоплено 2202 студенти 35 університетів із різних регіонів України. Студенти оцінювали фрагменти з погляду відображення в них етнонаціонального самоусвідомлення української молоді в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст., важливості їхнього змісту для самого респондента та для сучасної української молоді. Застосована процедура дала підстави визначити такі соціально-психологічні особливості етнонаціонального самоусвідомлення української молоді в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.: розуміння важливості просвітництва, спільна організаційна активність, психосоціальне наснаження традиціями, єднання з людьми з оточення, залучення до простору колективного буття. Based on the method of historical and psychological reconstruction, an attempt was made to reveal the social and psychological features of Ukrainian youth's ethno-national self-awareness in the second half of the 19th and early 20th centuries. According to the reviewed artistic and journalistic literature of that period, 195 fragments were selected which had reflected various aspects of the ethno-national consciousness of the Ukrainians at that time. The psychological and historical content of these fragments was assessed by experts – 35 psychology scientists and 116 history teachers. As a result of successive reduction of the number of fragments to 15 and factor analysis, five aspects were determined that reflected the researched process: enlightenment, activity, traditions, unity and involvement. The obtained indicators were projected on the current state of Ukrainian youth's ethno-national self-consciousness. The online survey covered 2,202 students from 35 universities in different regions of Ukraine. Students evaluated the fragments from the point of view of their reflection of Ukrainian youth's ethno-national self-awareness in the second half of the 19th and early 20th centuries, the importance of their content for the respondents themselves and for modern Ukrainian youth in general. The applied procedure provided grounds for determining the following social and psychological features of Ukrainian youth's ethno-national self-awareness in the second half of the 19th and early 20th centuries: understanding the importance of enlightenment, joint organizational activity, psychosocial empowerment with traditions, unity with the people around, involvement in the space of collective existence. На основе метода историко-психологической реконструкции сделана попытка выявить социально-психологические особенности этнонационального самоосознания украинской молодежи во второй половине ХІХ – начале ХХ ст. По результатам изучения художественной и публицистической литературы того периода было отобрано 195 фрагментов, отражающих разные стороны этнонационального сознания тогдашних украинцев. Психологическое и историческое содержание этих фрагментов оценили эксперты – 35 ученых-психологов и 116 учителей истории. В результате последовательного сокращения количества фрагментов до 15 и факторного анализа определены пять аспектов, отражающих изучаемый процесс: просветительство, активность, традиции, единение и вовлечение. Полученные показатели были спроецированы на современное состояние этнонационального самосознания украинской молодежи. Онлайн-опросом охвачено 2202 студента 35 университетов из разных регионов Украины. Студенты оценивали фрагменты с точки зрения отражения в них этнонационального самоосознания украинской молодежи во второй половине ХІХ – начале ХХ ст., важности их содержания для самого респондента и для современной украинской молодежи. Применяемая процедура дала основания определить такие социально-психологические особенности этнонационального самоосознания украинской молодежи во второй половине ХІХ – начале ХХ ст.: понимание важности просвещения, общая организационная активность, психосоциальное вдохновление традициями, единение с людьми из окружения, вовлечение в пространство коллективного бытия. |
|
Publisher |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739263/1/%D0%92%D0%B0%D1%81%D1%8E%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%92.%D0%9E.%2C%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D0%9E.%D0%90.%20%D0%A1%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B0%20%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BE-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%97-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-2023.pdf
- Васютинський, В.О. (orcid.org/0000-0002-9808-4550 <http://orcid.org/0000-0002-9808-4550>) and Мартинюк, О.А. (orcid.org/0000-0001-8905-3819 <http://orcid.org/0000-0001-8905-3819>) (2023) An attempt of historical and psychological reconstruction of Ukrainian youth’s ethno-national self-awareness features in the second half of the 19th and early 20th centuries Ukrainian Psychological Journal, 1 (19). pp. 9-23. ISSN 2520-6265 10.17721/upj.2023.1(19).1 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.17721/upj.2023.1(19).1
|
|