Record Details

Комунікативна доступність освітнього середовища для осіб з порушеннями слуху в умовах сучасних викликів: науково-методичний посібник у двох частинах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739457/
 
Title Комунікативна доступність освітнього середовища для осіб з порушеннями слуху в умовах сучасних викликів: науково-методичний посібник у двох частинах
Communicative accessibility of the educational environment for persons with hearing impairments in the conditions of modern challenges: a scientific and methodical guide in two parts
 
Creator Кульбіда, С.В.
Адамюк, Н.Б.
Горова, О.В.
Замша, А.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Посилення гуманістичних ідей в сучасному суспільстві зумовило зміну концептуального підходу до освіти осіб із особливими освітніми потребами, що втілилося в зсуві акценту з коригування особистості з порушеннями розвитку на прилаштування освітнього середовища відповідно до індивідуальних потреб таких осіб. Нині ключовим для освіти осіб з особливими освітніми потребами стало положення, що труднощі освітнього процесу таких осіб обумовлюються невідповідністю освітнього середовища та функціональних можливостей і обмежень особи з порушеннями розвитку. Така невідповідність спричиняє виникнення бар’єрів, які унеможливлюють вільний доступ таких осіб до якісної освіти. Проєктування доступного освітнього середовища передбачає усунення бар’єрів, які є специфічними для кожної категорії таких осіб через своєрідність труднощів і обмежень при здобутті освіти, які зумовлюються специфікою порушення та компенсаторними ресурсами для їх розвитку, навчання і виховання.
Категорія здобувачів освіти з порушеннями слуху потребує окремої уваги, оскільки труднощі, які виникають в освітньому процесі таких осіб зумовлені своєрідними бар’єрами в комунікації між ними та більшістю суб’єктів освітнього процесу. При цьому бар’єри в комунікації характеризуються значною індивідуальною варіативністю, що залежать від ступеня порушення слуху, мови родини, вчасності та характеру раннього втручання, мовного підходу при здобутті освіти попередніх рівнів тощо. Це визначає своєрідність комунікативних потреб таких здобувачів освіти, незабезпечення яких створює бар’єри на шляху до їхньої повноцінної навчальної діяльності та безпосередньої взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу, що негативно позначається на якості їхньої освіти загалом.
The strengthening of humanistic ideas in modern society has led to a change in the conceptual approach to the education of people with special educational needs, which has resulted in a shift in emphasis from adjusting the person with developmental disabilities to adapting the educational environment to the individual needs of such persons. Today, the key to the education of persons with special educational needs is the provision that the difficulties of the educational process of such persons are caused by the mismatch between the educational environment and the functional capabilities and limitations of a person with developmental disabilities. This mismatch leads to barriers that make it impossible for such persons to have free access to quality education. Designing an accessible educational environment involves removing barriers that are specific to each category of such persons due to the peculiarity of difficulties and limitations in obtaining education, which are determined by the specifics of the disorder and compensatory resources for their development, training and education.
The category of students with hearing impairments requires special attention, as the difficulties that arise in the educational process of such persons are due to peculiar barriers to communication between them and most of the subjects of the educational process. At the same time, communication barriers are characterized by significant individual variability, depending on the degree of hearing impairment, family language, timeliness and nature of early intervention, language approach in obtaining education at previous levels, etc. This determines the peculiarity of the communication needs of such student
 
Publisher ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739457/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%202023.pdf
Кульбіда, С.В. (orcid.org/0000-0002-0194-3495 <http://orcid.org/0000-0002-0194-3495>), Адамюк, Н.Б. (orcid.org/0000-0002-4927-6257 <http://orcid.org/0000-0002-4927-6257>), Горова, О.В. (orcid.org/0009-0007-0283-9765 <http://orcid.org/0009-0007-0283-9765>) and Замша, А.В. (orcid.org/0000-0002-8843-035X <http://orcid.org/0000-0002-8843-035X>) (2023) Communicative accessibility of the educational environment for persons with hearing impairments in the conditions of modern challenges: a scientific and methodical guide in two parts . ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ, Україна. (Unpublished)