Реалізація компетентнісного потенціалу підручника з математики для учнів гімназії засобом системи вправ
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739438/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/711/ 10.32405/2411-1309-2023-31-289-297 |
|
Title |
Реалізація компетентнісного потенціалу підручника з математики для учнів гімназії засобом системи вправ
Realization of the competency potential of the mathematics textbook for high school students using the system of exercises |
|
Creator |
Вашуленко, О.П.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 51 Mathematics |
|
Description |
Метою реформування вітчизняної освітньої системи є перехід від її інформаційно-накопичувальної спрямованості на формування і розвиток здатності особистості самостійно здобувати знання у процесі пошуково-дослідницької практичної діяльності, застосовувати їх як у навчальних, так і нестандартних ситуаціях. У статті проаналізовано вимоги до системи прав підручника з математики для гімназії як інструмента формування в учнів ключових компетентностей. Реалізація компетентнісного підходу до шкільної освіти потребує відповідного підходу до формування змісту підручника та реалізації в ньому технології розвивального особистісно зорієнтованого навчання, самовиховання, самонавчання, закладеного в підручнику. Насьогодні існує достатня кількість навчального матеріалу з математики для учнів гімназії, Інтернет переповнений різноманітним актуальним контентом. Проте підручники посідають визначне місце в освітньому процесі. Вони містять ретельно структурований, методично адаптований навчальний зміст, а також інструмент для організації його засвоєння і формування інтелектуальних і особистісних якостей школярів відповідного віку – систему вправ. Підручники визначають траєкторію навчання відповідно до державних освітніх документів, надають можливість сфокусуватися на головному. Завдяки своїй системності підручник – чудовий інструмент для організації навчальної діяльності, оцінювання, самооцінювання досягнень учнів і учениць та подолання ними освітніх втрат і розривів. Окрім змістової важливою є діяльнісна складова підручника, а саме система вправ. Вимоги до системи вправ у підручнику з математики для гімназії ґрунтуються на дидактичних принципах, цілях та вимогах до результатів навчання, особливостях пізнавальної діяльності учнів відповідної вікової категорії. У статті визначено особливості побудови системи вправ у підручнику з математики для учнів гімназії для реалізації його компетентнісного потенціалу. Визначено роль системи вправ у підручнику з математики для формування кожної з ключових компетентностей. Окремо охарактеризовано місце і роль у системі математичних вправ практико-орієнтованих завдань. Визначено чотири рівні складності такого виду вправ, а також вимоги до їх змісту. The goal of reforming the national education system is to move from its information-accumulating orientation to the formation and development of the individual's ability to independently acquire knowledge in the process of research and practical activity, to apply it both in educational and non-standard situations. The article analyzes the requirements for a mathematics textbook for gymnasiums as a tool for the formation of key competencies in students. The implementation of the competency-based approach to school education requires an appropriate approach to the formation of the content of the textbook and the implementation in it of the technology of developmental, personally-oriented learning, self-education, and self-learning embedded in the textbook. Today, there is a sufficient amount of educational material on mathematics for high school students, the Internet is full of a variety of relevant content. However, textbooks occupy an important place in the educational process. They contain carefully structured, methodically adapted educational content, as well as a tool for organizing its assimilation and forming the intellectual and personal qualities of schoolchildren of the appropriate age - a system of exercises. Textbooks determine the trajectory of learning in accordance with state educational documents, provide an opportunity to focus on the main thing. Due to its systematic nature, the textbook is an excellent tool for organizing educational activities, evaluation, self-assessment of the achievements of students and overcoming educational losses and gaps. In addition to the content, the activity component of the textbook is important, namely the system of exercises. The requirements for the system of exercises in the mathematics textbook for high school are based on didactic principles, goals and requirements for learning outcomes, features of the cognitive activity of students of the appropriate age category. The article defines the features of building a system of exercises in a mathematics textbook for high school students to realize its competence potential. The role of the system of exercises in the mathematics textbook for the formation of each of the key competencies is defined. The place and role of practice-oriented tasks in the system of mathematical exercises is separately characterized. Four levels of complexity of this type of exercises, as well as requirements for their content, are defined. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739438/2/%D0%92%D0%B0%D1%88%D1%83%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2023.pdf
- Вашуленко, О.П. (orcid.org/0000-0002-4972-6246 <http://orcid.org/0000-0002-4972-6246>) (2024) Realization of the competency potential of the mathematics textbook for high school students using the system of exercises Проблеми сучасного підручника (31). pp. 289-297. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2023-31-289-297 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2023-31-289-297
|
|