Освітні виклики та інновації у вищій педагогічній освіті України: від деструктивних наслідків війни до ефективного змішаного навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739413/
https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/96 10.35387/ucj.2(8).2023.71-84 |
|
Title |
Освітні виклики та інновації у вищій педагогічній освіті України: від деструктивних наслідків війни до ефективного змішаного навчання
Educational challenges and innovations in higher pedagogical education in Ukraine: from the destructive consequences of war to effective blended learning |
|
Creator |
Котун, К.В.
Баніт, Ольга Василівна Радомський, Ігор Петрович |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Війна принесла істотні зміни в освітній процес, вимагаючи швидкої адаптації та розробки нових підходів до навчання. У статті основна увага приділяється ви-явленню ключових деструктивних наслідків війни для вищої педагогічної освіти на основі аналізу сучасного стану змішаного навчання в закладах вищої педагогічної освіти України, в умовах війни.Детально окреслено ключові деструктивні наслідки війни для вищої педагогічної освіти на трьох рівнях: на загальнодержавному, на рівні закладів вищої освіти, на рівні учасників освітнього процесу,із врахуванням трьох компонентів (психологічного, методичного, технологічного). Автори обґрунтовують різнішляхи максимізації ефектив-ності психологічних, методичних і технологічних ресурсів, що відіграють ключову роль у забезпеченні якості змішаного навчання в умовах війни. Ці шляхи будуть цінними особливо для розробки різних стратегій та інструментів для підтримки викладачів у реалізації ефективних змішаних моделей навчання, а також адаптації навчальних матеріалів та методик до умов обмеженого доступу до ресурсів та зміненого освітнього середовища.Важливого значення набуває розробка та апробування технології максимізації ресурсів змішаного навчання для забезпечення теоретичної і практичної підготовки викладача-супервізора закладу вищої педагогічної освіти з урахуванням теоретичного обґрунтування шляхів максимізації ефективності психологічних, методичних і технологічних ресурсів змішаного навчання у воєнний час та повоєнного відновлення України. В цілому, автори статті пропонують комплексний погляд на проблематику змішаного навчання в умовах війни, висвітлюючи ключові виклики та пропонуючи ефективні рішення для їх подолання, що має важливе значення для розвитку освітньої сфери в сучасних умовах.
The war has brought significant changes to the educational process, demanding rapid adaptation and the development of new teaching approaches. This article primarily focuses on identifying the key destructive consequences of the war for higher pedagogical education, based on an analysis of the current state of blended learning in higher educational institutions of Ukraine under wartime conditions. The article comprehensively outlines the key destructive impacts of the war on higher pedagogical education at three levels: national, institutional, and individual participants of the educational process, considering three components (psychological, methodological, technological). The authors substantiate various ways to maximize the effectiveness of psychological, methodological, and technological resources, which play a crucial role in ensuring the quality of blended learning in wartime. These approaches will be particularly valuable for developing various strategies and tools to support teachers in implementing effective blended learning models, as well as adapting teaching materials and methods to conditions of limited resource access and altered educational environments. Crucially, the development and trial of technologies to maximize the resources of blended learning are emphasized to ensure the theoretical and practical training of the supervising teacher in higher pedagogical education institutions, taking into account the theoretical justification of ways to maximize the effectiveness of psychological, methodological, and technological resources of blended learning during the war and post-war recovery of Ukraine. Overall, the authors of the article offer a comprehensive view of the challenges of blended learning in wartime, highlighting key challenges and proposing effective solutions to overcome them, which is of significant importance for the development of the educational sphere in contemporary conditions. |
|
Publisher |
«ТАЛКОМ»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739413/1/96-Article%20Text-289-1-10-20231208.pdf
- Котун, К.В. (orcid.org/0000-0002-3661-6689 <http://orcid.org/0000-0002-3661-6689>), Баніт, Ольга Василівна (orcid.org/0000-0001-9002-6439 <http://orcid.org/0000-0001-9002-6439>) and Радомський, Ігор Петрович (orcid.org/0000-0003-2452-0898 <http://orcid.org/0000-0003-2452-0898>) (2023) Educational challenges and innovations in higher pedagogical education in Ukraine: from the destructive consequences of war to effective blended learning UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century", 2 (8). pp. 71-84. ISSN 2708-2156 10.35387/ucj.2(8).2023.71-84 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.35387/ucj.2(8).2023.71-84
|
|