Record Details

Бібліотека закладу професійної освіти як суб`єкт проєктування освітнього середовища

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739379/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/83
10.32835/2707-3092.2023.27.146-153
 
Title Бібліотека закладу професійної освіти як суб`єкт проєктування освітнього середовища
Institutional library of vocational education as a subject of educational environment design
 
Creator Романова, Г.М.
 
Subject 02 Бібліотечна справа
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність дослідження зумовлена потребою розвитку бібліотек закладів професійної освіти як суб’єктів проєктування освітнього середовища.
Мета: обґрунтувати роль бібліотеки закладу професійної освіти у проєктуванні освітнього середовища.
Методи: аналіз наукових джерел і практичного досвіду діяльності бібліотек закладів професійної освіти – для обґрунтування їх ролі у проєктуванні освітнього середовища.
Результати: обґрунтовано суть середовищного підходу, надано визначення поняття «особистісно-розвивальне середовище закладу професійної освіти», охарактеризовано проєктувальні вміння працівників бібліотек, визначено їх роль і функції у сучасному освітньому процесі, проаналізовано сайти бібліотек закладів професійної освіти, висвітлено специфіку діяльності Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського у здійсненні науково-методичного супроводу розвитку суб’єктності освітянських бібліотек у проєктуванні освітніх середовищ.
Висновки: застосування середовищного підходу у сучасній професійній освіті передбачає опосередковане управління освітнім процесом з основним акцентом на проактивність здобувача освіти, його самонавчання, самовиховання і професійний саморозвиток; проєктування особистісно-розвивального середовища закладу професійної освіти передбачає взаємодію науковців, методистів, педагогів, працівників бібліотек і здобувачів освіти, а результатами мають стати позитивні зміни як в освітньому процесі, так і в досвіді суб’єктів взаємодії; на основі аналізу досліджень визначено компоненти сучасного особистісно-розвивального середовища закладу професійної освіти (суб’єктний, аксіологічний, соціокультурний, інформаційний, організаційно-діяльнісний, матеріально-технічний, віртуальний); бібліотеки закладів професійної освіти реалізують свою суб’єктність у проєктуванні освітнього середовища, що передбачає зміну ролі і функцій її працівників, які виступають інформаційними посередниками для учнів і педагогів, опановують інноваційні педагогічні технології, ефективно використовують комп’ютерні та телекомунікаційні технології, орієнтуються у віртуальному просторі; позитивний досвід діяльності бібліотек у проєктуванні освітніх середовищ ЗПО пов’язаний з якістю функціонування їх сторінок, блогів, сайтів, що корелює з системністю представлення інформації про значущі події, новини, регламент роботи, комунікації, проєкти, наповненням рекомендованою літературою за професіями, забезпеченням зворотного зв’язку з користувачами; важливим для розвитку суб’єктності освітянських бібліотек, зокрема закладів професійної освіти, є їх науково-методичний супровід науковими установами, зокрема системно таку діяльність здійснює Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського як координаційний, науково-методичний центр мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України.
The research's relevance is driven by the need to develop libraries of vocational education institutions as subjects of educational environment design.
Objective: To substantiate the role of the vocational education institution's library in the design of the educational environment.
Methods: Analysis of scientific sources and practical experience of vocational education institutions' libraries to substantiate their role in educational environment design.
Results: The essence of the environmental approach is substantiated, the concept of “personal-development environment of a vocational education institution” is defined, the design skills of library staff are characterized, their role and functions in the modern educational process are determined, websites of vocational education institutions' libraries are analyzed, the specifics of the V. O. Sukhomlynskyi State Scientific-Pedagogical Library of Ukraine's activity in providing scientific-methodological support for the development of subjectivity of educational libraries in educational environment design are highlighted.
Conclusions: The application of the environmental approach in modern vocational education implies indirect management of the educational process, with a primary focus on the proactivity of the student, his self-education, self-upbringing, and professional self-development; the design of a personal-development environment in a vocational education institution involves interaction among scientists, methodologists, educators, library staff, and students, and aims to effect positive changes both in the educational process and in the experience of the subjects of interaction; based on the analysis of research, the components of the modern personal-development environment of a vocational education institution are identified (subject, axiological, sociocultural, informational, organizational-activity, material-technical, virtual); libraries of vocational education institutions realize their subjectivity in the design of the educational environment, which involves changing the role and functions of their employees, who act as information intermediaries for students and teachers, master innovative pedagogical technologies, efficiently use computer and telecommunication technologies, navigate in the virtual space; the positive experience of libraries in designing educational environments of vocational education institutions is linked with the quality of functioning of their pages, blogs, websites, correlating with the systematic presentation of information about significant events, news, work regulations, communications, projects, content of recommended literature by profession, and providing feedback with users; important for the development of subjectivity of educational libraries, particularly those of vocational education institutions, is their scientific-methodological support by scientific institutions, in particular, the V. O. Sukhomlynskyi State Scientific-Pedagogical Library of Ukraine consistently carries out such activities as a coordination, scientific-methodological center of the network of educational libraries of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739379/1/Ganna%2BRomanova--UA%E2%80%93.pdf
- Романова, Г.М. (orcid.org/0000-0002-2388-6997 <http://orcid.org/0000-0002-2388-6997>) (2023) Institutional library of vocational education as a subject of educational environment design Професійна педагогіка, 2 (27). pp. 146-153. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.27.146-153
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2023.27.146-153