Record Details

Компетентнісно орієнтоване навчання: сутність, форми і методи: навчальний посібник

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739276/
https://undip.org.ua/library/kompetentnisno-oriientovane-navchannia-sutnist-formy-i-metody-praktychnyy-posibnyk/
 
Title Компетентнісно орієнтоване навчання: сутність, форми і методи: навчальний посібник
Competence-oriented training: essence, forms and methods: training manual
 
Creator Горошкіна, Олена Миколаївна
Доротюк, Валентина Іванівна
Рогоза, В.В.
Левченко, Фессалоніка Григорівна
Піддячий, Микола Іванович
Чудакова, Віра Петрівна
Доротюк, О.Г.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Присвячено шляхам розв’язання актуальних проблем реалізації компетентнісно орієнтованого навчання. Схарактеризовано компетентнісний підхід як парадигму сучасної української освіти, обґрунтовано наукові засади компетентнісно орієнтованого навчання – філософські, психолого-педагогічні. Проаналізовано форми, методи, засоби компетентнісно орієнтованого навчання, методичні особливості компетентнісно орієнтованого уроку. Особливе місце приділено проблемі підготовки педагога до реалізації компетентнісно орієнтованого навчання, зокрема з’ясуванню психолого-педагогічних чинників готовності вчителя до реалізації компетентнісно орієнтованого навчання в закладах загальної середньої освіти. Також представлено інтегративну комплексну систему науково-методичного забезпечення формування компетентностей конкурентоздатної особистості в умовах інноваційної діяльності «Нової української школи», що включає програму організації й реалізації комплексного емпіричного дослідження «Психолого-організаційної технології формування компетентностей конкурентоспроможності особистості в умовах інноваційної діяльності організацій.
Призначений для вчителів закладів загальної середньої освіти, слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти, студентів закладів вищої педагогічних освіти.
Матеріали представлено в авторській редакції.
Dedicated to ways of solving current problems of implementation of competence-oriented training. The competence-based approach is characterized as a paradigm of modern Ukrainian education, the scientific foundations of competence-oriented education are substantiated - philosophical, psychological and pedagogical. Forms, methods, means of competence-oriented learning, methodical features of a competence-oriented lesson are analyzed. A special place is given to the problem of teacher training for the implementation of competence-oriented education, in particular, the identification of psychological and pedagogical factors of the teacher's readiness to implement competence-oriented education in institutions of general secondary education. Also presented is an integrative complex system of scientific and methodological support for the formation of competencies of a competitive personality in the conditions of the innovative activity of the "New Ukrainian School", which includes the program of organization and implementation of a comprehensive empirical study of "Psychological and organizational technology of the formation of the competencies of a competitive personality in the conditions of the innovative activity of organizations.
Intended for teachers of general secondary education institutions, students of postgraduate pedagogical education institutes, students of higher pedagogical education institutions.
The materials are presented in the author's edition.

 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2022
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739276/1/%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D1%82%D0%B0%20%D1%96%D0%BD.%20%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5.pdf
Горошкіна, Олена Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0378-888X <http://orcid.org/0000-0002-0378-888X>), Доротюк, Валентина Іванівна (orcid.org/0000-0002-4485-3991 <http://orcid.org/0000-0002-4485-3991>), Рогоза, В.В. (orcid.org/0000-0002-9552-0310 <http://orcid.org/0000-0002-9552-0310>), Левченко, Фессалоніка Григорівна (orcid.org/0000-0003-4295-2934 <http://orcid.org/0000-0003-4295-2934>), Піддячий, Микола Іванович (orcid.org/0000-0001-6571-1450 <http://orcid.org/0000-0001-6571-1450>), Чудакова, Віра Петрівна (orcid.org/0000-0003-3801-6545 <http://orcid.org/0000-0003-3801-6545>) and Доротюк, О.Г. (orcid.org/0000-0002-8345-0685 <http://orcid.org/0000-0002-8345-0685>) (2022) Competence-oriented training: essence, forms and methods: training manual . Педагогічна думка, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-644-655-1