Record Details

Компетентнісний конструкт управлінської діяльності керівника закладу освіти: від теорії до практики моделювання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739313/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/704
10.32405/2411-1317-2023-4-53-60
 
Title Компетентнісний конструкт управлінської діяльності керівника закладу освіти: від теорії до практики моделювання
Competency construct of managerial activity of the head of an educational institution: from theory to modeling practice
 
Creator Саух, І. В.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті наголошується на важливій ролі освітньої галузі задля успішної реалізації стратегії повоєнного відновлення країни, формування концептуально нових організаційних механізмів і підходів до управлінської діяльності в системі освіти, зокрема в цьому контексті компетентнісний підхід визначається однією з основ освітньої політики.
Доведено необхідність трансформації концептуальних засад професійної діяльності керівника закладу освіти в умовах державно-громадського управління на засадах партнерської взаємодії в компетентнісний конструкт з огляду на методологію креативної управлінської діяльності. Визначені найважливіші передумови трансформації моделі професійної компетентності креативного керівника освітнього закладу. На цій основі здійснено побудову моделі професійної компетентності керівника в умовах державно-громадського управління на засадах партнерської взаємодії. Відзначається бінарність цього процесу: по-перше, з одного боку, мета, що безперечно обумовлена нагальним суспільним запитом на креативних компетентних керівників нового часу; по-друге, це системне структуроване утворення, яке відображає потреби, фіксує вимоги до професійних, управлінських, особистісних якостей фахівців керуючої системи освітньої організації.
The article emphasizes the important role of the educational sector for the successful implementation of post-war recovery strategy for Ukraine, the formation of conceptually new organizational mechanisms and approaches to management activities in education system, in particular, in this context, the competency-based approach is defined as one of the foundations of educational policy.
The article proves the need to transform the conceptual foundations of professional activity of the head of an educational institution in the conditions of state and public administration on the basis of partnership interaction into a competency construct based on the methodology of creative management activity. The most important prerequisites for the transformation of the model of professional competence of a creative head of an educational institution are determined. On this basis, the model of the professional competence of the manager in the conditions of state and public administration on the basis of partnership interaction is constructed. The binary nature of this process is noted: firstly, the goal for creative competent managers of the new era that is undoubtedly claimed by urgent public demand; secondly, it is a systemic structured formation that reflects the needs, defines the requirements for professional, managerial and personal qualities of management system specialists of an educational organization.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739313/1/%D0%A3%D0%BA%D1%80._%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB_%D0%A3-54-61.pdf
- Саух, І. В. (orcid.org/0000-0002-3812-6579 <http://orcid.org/0000-0002-3812-6579>) (2023) Competency construct of managerial activity of the head of an educational institution: from theory to modeling practice Український педагогічний журнал, 4. pp. 53-60. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2023-4-53-60
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2023-4-53-60