Record Details

Standardisation and certification of vocational training in Ukraine: challenges and prospects

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738598/
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/11239
10.18316/rcd.v15i40.11239
 
Title Standardisation and certification of vocational training in Ukraine: challenges and prospects
Стандартизація та сертифікація професійної освіти в Україні: виклики та перспективи
 
Creator Shevchuk, Svitlana S.
Herevenkо, Andrii
Beseganich, Inna
Suvorova, Liudmyla
Haidai, Iryna
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The purpose of the study is to analyse the importance of standardisation and certification in the context of vocational education, as well as to study the dynamics and main challenges facing the Ukrainian vocational education system. To achieve the aim of the article, theoretical methods of cognition were used, in particular, methods of analysis, synthesis, deduction, content analysis, induction, and comparison. The results demonstrate that further development of vocational education in Ukraine is impossible without systemic changes in the legislation governing the educational sector and other important regulatory documents, such as the National Qualifications Framework, the classification of professions, as well as documentation from the National Qualifications Agency, etc. Overcoming problems in this area, such as clarifying professional areas and making them compliant with modern requirements, as well as eliminating outdated professions that do not meet modern technologies and processes, are important for adapting educational documents and standards to the requirements of the modern world. In the process of developing new regulations in the field of vocational education, it is important to take into account existing international and European standards, which will allow Ukraine's European integration potential to be taken into account. A flexible response to changes in the labour market is also an important element of the reform. The conclusions note that harmonisation with European educational systems and finding resources for its implementation remains an important task, even in difficult conditions, including the military aggression of the Kremlin regime.
Метою дослідження є аналіз важливості стандартизації та сертифікації в контексті професійної освіти, а також вивчення динаміки та основних викликів, що стоять перед українською системою професійної освіти. Для досягнення мети статті використано теоретичні методи пізнання, зокрема, методи аналізу, синтезу, дедукції, контент-аналізу, індукції та порівняння. Отримані результати свідчать, що подальший розвиток професійної освіти в Україні неможливий без системних змін у законодавстві, що регулює освітню галузь, та інших важливих нормативних документах, таких як Національна рамка кваліфікацій, класифікатор професій, а також документація Національного агентства з питань кваліфікацій тощо. Подолання проблем у цій сфері, таких як уточнення професійних напрямів та приведення їх у відповідність до сучасних вимог, а також ліквідація застарілих професій, які не відповідають сучасним технологіям і процесам, є важливими для адаптації освітніх документів і стандартів до вимог сучасного світу. У процесі розробки нових нормативно-правових актів у сфері професійно-технічної освіти важливо враховувати існуючі міжнародні та європейські стандарти, що дозволить врахувати євроінтеграційний потенціал України. Гнучке реагування на зміни на ринку праці також є важливим елементом реформи. У висновках зазначається, що гармонізація з європейськими освітніми системами та пошук ресурсів для її реалізації залишається важливим завданням навіть у складних умовах, включаючи військову агресію кремлівського режиму.
 
Publisher Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro
 
Date 2023
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738598/1/Andrii%20Herevenko%20STANDARDISATION%2BAND%2BCERTIFICATION%2BOF%2BVOCATIONAL%2BTRAINING%2BIN%2BUKRAINE.pdf
- Shevchuk, Svitlana S. (orcid.org/0000-0001-6260-3323 <http://orcid.org/0000-0001-6260-3323>), Herevenkо, Andrii (orcid.org/0000-0003-1535-6408 <http://orcid.org/0000-0003-1535-6408>), Beseganich, Inna (orcid.org/0000-0002-8977-5560 <http://orcid.org/0000-0002-8977-5560>), Suvorova, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-4616-5041 <http://orcid.org/0000-0002-4616-5041>) and Haidai, Iryna (orcid.org/0000-0003-3180-1479 <http://orcid.org/0000-0003-3180-1479>) (2023) Standardisation and certification of vocational training in Ukraine: challenges and prospects Conhecimento & Diversidade, 15 (40). pp. 466-487. ISSN 2237-8049
10.18316/rcd.v15i40.11239
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18316/rcd.v15i40.11239