Standardisation and certification of vocational training in Ukraine: challenges and prospects
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738598/
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/11239 10.18316/rcd.v15i40.11239 |
|
Title |
Standardisation and certification of vocational training in Ukraine: challenges and prospects
Стандартизація та сертифікація професійної освіти в Україні: виклики та перспективи |
|
Creator |
Shevchuk, Svitlana S.
Herevenkо, Andrii Beseganich, Inna Suvorova, Liudmyla Haidai, Iryna |
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
|
|
Description |
The purpose of the study is to analyse the importance of standardisation and certification in the context of vocational education, as well as to study the dynamics and main challenges facing the Ukrainian vocational education system. To achieve the aim of the article, theoretical methods of cognition were used, in particular, methods of analysis, synthesis, deduction, content analysis, induction, and comparison. The results demonstrate that further development of vocational education in Ukraine is impossible without systemic changes in the legislation governing the educational sector and other important regulatory documents, such as the National Qualifications Framework, the classification of professions, as well as documentation from the National Qualifications Agency, etc. Overcoming problems in this area, such as clarifying professional areas and making them compliant with modern requirements, as well as eliminating outdated professions that do not meet modern technologies and processes, are important for adapting educational documents and standards to the requirements of the modern world. In the process of developing new regulations in the field of vocational education, it is important to take into account existing international and European standards, which will allow Ukraine's European integration potential to be taken into account. A flexible response to changes in the labour market is also an important element of the reform. The conclusions note that harmonisation with European educational systems and finding resources for its implementation remains an important task, even in difficult conditions, including the military aggression of the Kremlin regime.
Метою дослідження є аналіз важливості стандартизації та сертифікації в контексті професійної освіти, а також вивчення динаміки та основних викликів, що стоять перед українською системою професійної освіти. Для досягнення мети статті використано теоретичні методи пізнання, зокрема, методи аналізу, синтезу, дедукції, контент-аналізу, індукції та порівняння. Отримані результати свідчать, що подальший розвиток професійної освіти в Україні неможливий без системних змін у законодавстві, що регулює освітню галузь, та інших важливих нормативних документах, таких як Національна рамка кваліфікацій, класифікатор професій, а також документація Національного агентства з питань кваліфікацій тощо. Подолання проблем у цій сфері, таких як уточнення професійних напрямів та приведення їх у відповідність до сучасних вимог, а також ліквідація застарілих професій, які не відповідають сучасним технологіям і процесам, є важливими для адаптації освітніх документів і стандартів до вимог сучасного світу. У процесі розробки нових нормативно-правових актів у сфері професійно-технічної освіти важливо враховувати існуючі міжнародні та європейські стандарти, що дозволить врахувати євроінтеграційний потенціал України. Гнучке реагування на зміни на ринку праці також є важливим елементом реформи. У висновках зазначається, що гармонізація з європейськими освітніми системами та пошук ресурсів для її реалізації залишається важливим завданням навіть у складних умовах, включаючи військову агресію кремлівського режиму. |
|
Publisher |
Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738598/1/Andrii%20Herevenko%20STANDARDISATION%2BAND%2BCERTIFICATION%2BOF%2BVOCATIONAL%2BTRAINING%2BIN%2BUKRAINE.pdf
- Shevchuk, Svitlana S. (orcid.org/0000-0001-6260-3323 <http://orcid.org/0000-0001-6260-3323>), Herevenkо, Andrii (orcid.org/0000-0003-1535-6408 <http://orcid.org/0000-0003-1535-6408>), Beseganich, Inna (orcid.org/0000-0002-8977-5560 <http://orcid.org/0000-0002-8977-5560>), Suvorova, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-4616-5041 <http://orcid.org/0000-0002-4616-5041>) and Haidai, Iryna (orcid.org/0000-0003-3180-1479 <http://orcid.org/0000-0003-3180-1479>) (2023) Standardisation and certification of vocational training in Ukraine: challenges and prospects Conhecimento & Diversidade, 15 (40). pp. 466-487. ISSN 2237-8049 10.18316/rcd.v15i40.11239 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.18316/rcd.v15i40.11239
|
|