Корпоративна освіта і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти: теоретико-методологічний аспект
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739281/
http://adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/259 10.35387/od.2(24).2023.36-46 |
|
Title |
Корпоративна освіта і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти: теоретико-методологічний аспект
Corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions: theoretical and methodological aspects |
|
Creator |
Баніт, Ольга Василівна
|
|
Subject |
378 Higher education. Universities. Academic study
|
|
Description |
У статті проаналізовано теоретико-методологічні аспекти корпоративної освіти і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти. На основі аналізу джерельної бази виявлено, що корпоративна освіта і навчання науково-педагогічних працівників як наукова проблема досліджується українськими й закордонними вченими за такими напрямами: філософське осмислення освіти, навчання, розвитку дорослих; концептуально-методологічне підґрунтя освіти і навчання дорослих загалом та науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти зокрема; організація корпоративної освіти і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти; організаційно-методичне та психолого-педагогічне забезпечення корпоративної освіти і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти. Виокремлено базові поняття дослідження: корпоративна освіта, внутрішньоуніверситетське навчання; професійний розвиток, особистісний розвиток; підвищення кваліфікації; науково-педагогічні працівники, викладачі, педагогічний персонал, заклади вищої освіти, вища школа; освіта дорослих, андрагогіка, андрагогічні засади, формальна, неформальна, інформальна освіта. Сформульовано варіант авторського визначення: корпоративна освіта і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти – це процес та результат системно-структурованого професійного та особистісного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах внутрішньоуніверситетського навчання на андрагогічних засадах. Схарактеризовано підходи до дослідження проблеми корпоративної освіти і навчання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти: загальнометодологічні (системний, компетентнісний, андрагогічний, особистісно зорієнтований, синергетичний) та специфічні (соціо-культурний, технологічний, економічний). Окреслено принципи й обґрунтовано базові теорії, що є методологічним підґрунтям корпоративної освіти і навчання науково-педагогічних працівників ЗВО: теорія когнітивного розвитку; поведінкова теорія розвитку особистості, теорія соціального конструктивізму; теорія рівних можливостей.
The article deals with the theoretical and methodological aspects of corporate education and the training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions. Based on the analysis of the source base, it has been found that corporate education and training of scientific and pedagogical workers as a scientific problem is being studied by Ukrainian and foreign scientists in the following directions: philosophical understanding of education, training, and development of adults; conceptual and methodological basis of education and training of adults in general and scientific and pedagogical workers of higher education institutions in particular; organization of corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions; organizational, methodical and psychological-pedagogical support of corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions. The basic research concepts are highlighted: corporate education, intra-university training; personal development; scientific and pedagogical workers, institutions of higher education, higher schooling; adult education, andragogy, andragogical principles, non-formal, and informal education. A version of the author's definition is formulated: corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions is the process and result of system-structured professional and personal development of scientific and pedagogical workers is connected with the conditions of intra-university training on andragogical principles. Approaches to the study of the problem of corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions are characterized by general methodological (systemic, competence-based, andragogical, personally-oriented, synergistic) and specific (socio-cultural, technological, economic). The principles are outlined and the basic theories are substantiated, which are the methodological basis of corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions: the theory of cognitive development; behavioral theory of personality development, theory of social constructivism; the theory of equal opportunities. |
|
Publisher |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739281/1/%D0%91%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%82%20%D0%B2%20%D0%9E%D0%94.pdf
- Баніт, Ольга Василівна (orcid.org/0000-0001-9002-6439 <http://orcid.org/0000-0001-9002-6439>) (2023) Corporate education and training of scientific and pedagogical workers of higher education institutions: theoretical and methodological aspects Adult Education: Theory, Experience, Prospects, 2 (24). pp. 36-46. ISSN 2308-6386 10.35387/od.2(24).2023.36-46 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.35387/od.2(24).2023.36-46
|
|