Проєктування сучасного уроку : теорія та практика: робочий зошит для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739278/
https://sway.cloud.microsoft/FC07IFX77NeC6n3l?ref=Link |
|
Title |
Проєктування сучасного уроку : теорія та практика: робочий зошит для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти
Modern design of the lesson: theory and practice: a workbook for teaching staff of general secondary education institutions |
|
Creator |
Скрипник, М.І.
Кравчинська, Т.С. Волинець, Н.П. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Цивілізаційні зміни у світі ХХI ст. модернізують школу як інституцію індустріальної ери. Шлях передачі знань від вчителя до учнів у школі Цифрового століття змінюється. Нині актуалізується необхідність переглянути шкільний урок. Екскурс в історію доводить, що з 1632 р. (з часу обґрунтування Ян Амос Коменським класно-урочної системи) урок як форма організації навчальної діяльності змінюється. Робочий зошит є логічним продовженням посібника Марини Скрипник «Шкільний урок ХХI ст.: типи, проєкти, аналіз: нотатник педагога» й розроблено авторами для тематичних курсів «Проєктування сучасного уроку: теорія та практика». Зміст у цьому зошиті структуровано у двох розділах, в яких завдання об’єднанні у шість тематичних блоків: історичні етапи розвитку шкільного уроку та особливість уроку у різних технологіях навчання; особливості модернізації шкільного уроку ХХI століття у контексті дидактичного потенціалу цифрових інструментів; проєктування уроків на основі технологій проблемного навчання, контекстного навчання, вітагенного навчання з голографічним підходом. Автори в окремому блоці пропонують завдання для проєктування сучасного уроку для вдумливого Читача – Дослідника – Члена команди. Аналіз кращих освітніх практик (результатів педагогічної діяльності учасників Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» з точки зору сучасності уроку та STEM уроків) зорієнтують у теперішніх досягненнях вітчизняного вчительства з цієї проблеми. Автори прагнуть зорієнтувати вчителів на школу мрії. На титульній сторінці вміщено ілюстрацію «Школа моєї мрії» Бориса Маді, учня 9 класу, м. Ужгород – учасника віртуальної галереї всеукраїнського проєкту «Школа моєї мрії» (https://u.to/K9DGGw). На думку Бориса: «Школа майбутнього – це спеціалізований ліцей, де вивчають фізику, механіку, оптику, астрономію, математику, комп’ютерні науки. І багато подорожей, навіть космічних». Педагогічне дослідження, що розглядається, проводиться в рамках науково-дослідної роботи кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (державний реєстраційний номер 0120 Ư104637 (2020–2025 рр.) (підтема «Когнітивна взаємодія викладача-тьютора та слухача в умовах онлайн та дистанційного підвищення кваліфікації»). Також із зазначеної підтеми дослідження пропонуємо попередню розробку авторів: «Навчальні тексти нової природи : творимо, радимо, тренуємо: методичні рекомендації» https://u.to/LCQLGw. Для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, науково-педагогічних працівників, андрагогів системи післядипломної педагогічної освіти, науковців, організаторів післядипломної педагогічної освіти, усім, хто прагне реалізувати школу своєї мрії. Civilizational changes in the world of the 21st century. are modernizing the school as an institution of the industrial era. The way of knowledge transfer from the teacher to the students in the school of the Digital Age is changing. Now the need to revise the school lesson is actualized. An excursion into history proves that since 1632 (since Jan Amos Comenius' justification of the classroom system) lesson as a form of organization educational activity changes. The workbook is a logical continuation of Marina's manual Skrypnyk "School lesson of the 21st century: types, projects, analysis: teacher's notebook" and developed authors for the thematic courses "Designing a modern lesson: theory and practice". Content in this notebook is structured in two sections, in which tasks are combined into six thematic ones blocks: historical stages of the development of the school lesson and the peculiarity of the lesson in various technologies teaching; peculiarities of the modernization of the 21st century school lesson in the context of didactic the potential of digital tools; designing lessons based on problem technologies learning, contextual learning, vitamin learning with a holographic approach. The authors of a separate block is offered tasks for designing a modern lesson for a thoughtful Reader -Researcher - Team member. Analysis of the best educational practices (results of pedagogical activity participants of the All-Ukrainian competition "Teacher of the Year" from the point of view of the modernity of the lesson and STEM lessons) orientate in the current achievements of the native teachers on this problem. The authors strive to orient teachers to the school of their dreams. The title page contains the illustration "School of my dreams" by Borys Madi, 9th grade student, Uzhhorod - participant of the virtual gallery of the All-Ukrainian project "School of my dream" (https://u.to/K9DGGw). According to Boris: "The school of the future is this a specialized lyceum where physics, mechanics, optics, astronomy, mathematics are studied, Computer Science. And a lot of travel, even space". The pedagogical research under consideration is conducted within the framework of scientific research works of the Department of Philosophy and Adult Education, TSIPO DZVO "University of Education Management" National Academy of Sciences of Ukraine "Transformation of professional development of pedagogical and scientific-pedagogical employees in the conditions of an open university of postgraduate education" (state registration number 0120 Ư104637 (2020–2025) (subtopic "Cognitive interaction of the teacher-tutor and trainee in conditions of online and remote professional development"). Also from the specified subtopic research, we offer the preliminary development of the authors: "Educational texts of a new nature: we create, advise, train: methodical recommendations" https://u.to/LCQLGw. For teaching staff of general secondary education, scientific and pedagogical institutions workers, andragogues of the postgraduate pedagogical education system, scientists, organizers of postgraduate pedagogical education, to all those who aspire to realize the school of their dreams. |
|
Date |
2024
|
|
Type |
Teaching Resource
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739278/4/%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%84%D0%9A%D0%A2%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%A1%D0%A3%D0%A7%D0%90%D0%A1%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%A3%D0%A0%D0%9E%D0%9A%D0%A3_%20%D0%A2%D0%95%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%AF%20%D0%A2%D0%90%20%D0%9F%D0%A0%D0%90%D0%9A%D0%A2%D0%98%D0%9A%D0%90.pdf
- Скрипник, М.І. (orcid.org/0000-0003-4760-6723 <http://orcid.org/0000-0003-4760-6723>), Кравчинська, Т.С. (orcid.org/0000-0002-7521-3508 <http://orcid.org/0000-0002-7521-3508>) and Волинець, Н.П. (orcid.org/0000-0001-7482-0325 <http://orcid.org/0000-0001-7482-0325>) (2024) Modern design of the lesson: theory and practice: a workbook for teaching staff of general secondary education institutions [Teaching Resource] (Unpublished) |
|