Record Details

Особливості формування усного мовленнєвого висловлювання у дітей з різними формами дислалії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739256/
https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/188
10.33189/epsn.v1i19.188
 
Title Особливості формування усного мовленнєвого висловлювання у дітей з різними формами дислалії
Features of formation of oral speech expression in children with different forms of dyslalia
 
Creator Грибань, Галина Віталіївна
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Статтю присвячено питанням стану сформованості мовленнєвої системи у дітей та особливостям формування усного мовленнєвого висловлювання. Актуальність обумовлена збільшенням кількості дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку, зокрема з несформованістю звукової сторони мовлення та недорозвитком фонематичного слуху.
Розкрито поетапність формування мовленнєвого висловлювання, його психологічну структуру. Висвітлено групи механізмів, що забезпечують формування і функціонування мовленнєвої діяльності. Внутрішня схема мовленнєвого висловлювання реалізується в руховій програмі зовнішнього оформлення під контролем центральних мовленнєвих систем. Представлено послідовність етапів реалізації мовленнєвої дії. Розглянуто проблему порушення формування мовленнєвого висловлювання на прикладі дітей з дислалією. Під час формування мовленєвого висловлювання у дітей спостерігаються різні механізми порушень, в залежності від форми дислалії Перевірку звуковимови та фонематичних процесів визначено важливими етапами діагностики даного мовленнєвого порушення. Відзначається механізм порушеної вимови звуків в залежності від локалізації порушення та причин, що обумовлюють дефект звуковимови. При цьому порушена звуковимова може бути обумовлена вираженими порушеннями в будові артикуляційного апарату або ж мовленнєвий апарат може не мати патологічних змін.
Чітка класифікація і визначення провідного механізму порушення є важливим для досягнення мети під час корекційного впливу. Проаналізовано три основні форми дислалії: акустико-фонематичну, артикуляторно-фонематичну та артикуляторно-фонетичну. Зазначений в статті індивідуальний оціночний профіль стану мовленнєвих та немовленнєвих процесів у старших дошкільників показує неоднорідність рівнів сформованих мовленнєвих навичок та операцій. В структурі фонетико-фонематичних порушень прослідковується різниця між сформованими фонетико-фонематичними, лексичними та граматичними компонентами, що необхідно враховувати при побудові напрямів корекційно-розвивальної роботи. Встановлення ведучого фактору в структурі порушення необхідно для обґрунтованого вибору оптимальної корекційно-розвивальної роботи.
The article is devoted to the state of formation of the speech system in children and the peculiarities of the formation of oral speech. The urgency is due to the increase in the number of children with speech disorders, in particular with the immaturity of the sound side of speech and underdevelopment of phonemic hearing.
The gradual formation of speech utterance, its psychological structure is revealed. Groups of mechanisms that ensure the formation and functioning of speech activity are highlighted. The internal scheme of speech expression is realized in the motor program of external design under the control of the central speech systems. The sequence of stages of realization of speech action is presented. The problem of violation of the formation of speech on the example of children with dyslalia is also considered. During the formation of speech expression in children, different mechanisms of disorders are observed, depending on the form of dyslalia. The mechanism of impaired pronunciation of sounds depending on the location of the violation and the causes of speech defect. At the same time the broken sound speech can be caused by the expressed disturbances in a structure of the articulatory device or the speech device can have no pathological changes.
Clear classification and definition of the leading mechanism of violation is important to achieve the goal during the corrective action. Three main forms of dyslalia are analyzed: acoustic-phonemic, articulatory-phonemic and articulatory-phonetic. The individual assessment profile of the state of speech and non-speech processes in older preschoolers indicated in the article shows the heterogeneity of the levels of formed speech skills and operations. In the structure of phonetic-phonemic disorders the difference between the formed phonetic-phonemic, lexical and grammatical components is traced, which must be taken into account when constructing the directions of correctional and developmental work. The establishment of the leading factor in the structure of the violation is necessary for a reasonable choice of optimal correctional and developmental work.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739256/1/8-19-PB-22-35.pdf
- Грибань, Галина Віталіївна (orcid.org/0000-0001-8488-7179 <http://orcid.org/0000-0001-8488-7179>) (2021) Features of formation of oral speech expression in children with different forms of dyslalia Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (19). pp. 22-35. ISSN 2313-4011
10.33189/epsn.v1i19.188
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/epsn.v1i19.188