Проблема професійного розвитку педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: методологічні підходи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739209/
https://archer.chnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7793 |
|
Title |
Проблема професійного розвитку педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: методологічні підходи
The problem of professional development of teaching staff in the field of adult education: methodological approaches |
|
Creator |
Аніщенко, Олена Валеріївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
374 Education and training out of school. Further education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Тематичний розділ присвячено висвітленню методологічних підходів до аналізу проблеми професійного розвитку педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих. Автором акцентовано увагу на системному, міждисциплінарному, аксіологічному, андрагогічному, акмеологічному, компетентнісному, синергетичному, інтегративному підходах. Обґрунтовано висновок про те, що методологічні підходи до аналізу проблеми професійного розвитку педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих є взаємопов’язаними і взаємозумовленими, що сприяє забезпеченню цілісності розкриття проблеми наукового пошуку, формулюванню обґрунтованих умовиводів, розробленню прогностичних науково- методичних рекомендацій тощо. Наголошено на тому, що методологічні знання є необхідною умовою здійснення науковцями дослідницької діяльності у сфері професіоналізації освіти дорослих, результати якої відображаються у фундаментальних і прикладних наукових дослідженнях.
The thematic section is devoted to the coverage of methodological approaches to the analysis of the problem of professional development of teaching staff in the field of adult education. The author focuses on the systemic, interdisciplinary, axiological, andragogical, acmeological, competence, synergistic, and integrative approaches. It is substantiated that methodological approaches to the analysis of the problem of professional development of teaching staff in the field of adult education are interrelated and interdependent, which contributes to ensuring the integrity of disclosing the problem of scientific research, formulating reasonable conclusions, developing prognostic scientific and methodological recommendations, etc. It is emphasized that methodological knowledge is a prerequisite for scientists to carry out research activities in the field of professionalization of adult education, the results of which are reflected in fundamental and applied research. |
|
Publisher |
Editura Universității "Ștefan cel Mare
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739209/1/2023_Anishchenko%20O_Romania_monograph-367-377.pdf
- Аніщенко, Олена Валеріївна (orcid.org/0000-0002-6145-2321 <http://orcid.org/0000-0002-6145-2321>) (2023) The problem of professional development of teaching staff in the field of adult education: methodological approaches Розвиток сучасної мистецько-педагогічної освіти: національний і європейський контекст: монографія. pp. 366-376. ISSN 978-973-666-786-2 |
|