Record Details

Peculiarities of the Dispositional Component of Social Perception of Senior Preschoolers with Children’s Cerebral Palsy

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739171/
https://journals.umcs.pl/en/article/view/12080
10.17951/en.2022.7.93-109
 
Title Peculiarities of the Dispositional Component of Social Perception of Senior Preschoolers with Children’s Cerebral Palsy
Właściwości dyspozycyjnego komponentu percepcji społecznej przedszkolaków z porażeniem mózgowym
Особливості диспозиційного компонента соціальної перцепції старших дошкільнят із дитячим церебральним паралічем
 
Creator Kobylchenko, Vadym
Omelchenko, Iryna
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description The article emphasizes that the formation of social perception is an important task of special education since it is in the preschool period that the foundations of social competence are laid – an important component of life competences as an integral characteristic of the psyche and personality. It has been substantiated that the dispositional component of social perception is decisive because internal (figurative) and external (motor) acts of social and perceptual activity are carried out on the basis of an attitude, are derived from it and mediated by it. The article also summarizes the results of the study of the dispositional component of social perception, reveals the specifics of the interaction of a child with infantile cerebral palsy with other family members.
In the research, the authors used theoretical and empirical methods, as well as methods of mathematical statistics. The results of the study indicate, in general, a low level of formation of the dispositional component of social perception in children with cerebral palsy. The obtained data allow to conclude that for preschoolers with cerebral palsy, the family is the reference group that significantly influences the formation of attitudes and types of attitudes towards other people.
W artykule podkreślono, że kształtowanie percepcji społecznej jest ważnym zadaniem pedagogiki specjalnej, gdyż to w okresie przedszkolnym budowane są fundamenty kompetencji społecznych – ważnego składnika kompetencji życiowych jako integralnej cechy psychiki i osobowości. Udowodniono, że dyspozycyjny komponent percepcji społecznej jest decydujący, ponieważ wewnętrzne (figuratywne) i zewnętrzne (motoryczne) akty aktywności społeczno-percepcyjnej są realizowane w oparciu o otoczenie, wywodzą się z niego i są przez nie zapośredniczone. W artykule podsumowano także wyniki badań nad dyspozycyjnym komponentem percepcji społecznej oraz ujawniono specyfikę interakcji dziecka z porażeniem mózgowym z innymi członkami rodziny.
W badaniach autorzy wykorzystali metody teoretyczne, empiryczne, a także metody statystyki matematycznej. Wyniki badań wskazują ogólnie na niski poziom kształtowania się dyspozycyjnego komponentu percepcji społecznej u dzieci z porażeniem mózgowym. Uzyskane dane pozwalają wnioskować, że dla przedszkolaków z porażeniem mózgowym rodzina jest grupą odniesienia, która w dużym stopniu wpływa na kształtowanie ich postaw i typów postaw wobec innych osób.
Особливості диспозиційного компонента соціальної перцепції старших У статті зазначено, що формування соціальної перцепції є важливим завданням спеціальної освіти, оскільки саме дошкільний період закладаються основи соціальної компетентності – важливою складовою життєвої компетентності як цілісної характеристики психіки та особистості. Обґрунтовано, що диспозиційний компонент соціальної перцепції є визначальним, адже внутрішні (образні) та зовнішні (рухові) акти соціально-перцептивної активності здійснюються на основі установки, є похідними від неї та опосередковані нею. У статті також узагальнено результати дослідження диспозиційного компонента соціальної перцепції, розкрито специфіку взаємодії дитини з дитячим церебральним паралічем з іншими членами сім'ї. Під час проведення дослідження автором використовувалися теоретичні, емпіричні методи, і навіть методи математичної статистики. Результати дослідження свідчать у цілому низький рівень сформованості диспозиційного компонента соціальної перцепції в дітей із ДЦП. Отримані дані переконують у тому, що для дошкільнят із дитячим церебральним паралічем сім'я є тією референтною групою, яка суттєво впливає на формування установок, типів ставлення до інших людей.
 
Publisher Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739171/1/12080-60856-2-PB.pdf
- Kobylchenko, Vadym (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) and Omelchenko, Iryna (orcid.org/0000-0003-2021-7453 <http://orcid.org/0000-0003-2021-7453>) (2022) Peculiarities of the Dispositional Component of Social Perception of Senior Preschoolers with Children’s Cerebral Palsy Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova (7). pp. 93-109. ISSN 2451-0491
10.17951/en.2022.7.93-109
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.17951/en.2022.7.93-109