Проживання психотравмуючих ситуацій дітьми з особливими мовленнєвими потребами
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739097/
https://archive.interconf.center/index.php/2709-4685/article/view/5150 10.51582/interconf.19-20.01.2024.015 |
|
Title |
Проживання психотравмуючих ситуацій дітьми з особливими мовленнєвими потребами
Experiencing psychotraumatic situations by children with special speech needs |
|
Creator |
Рібцун, Юлія Валентинівна
|
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
|
|
Description |
Внаслідок воєнних дій психотравмованими виявляються не лише дорослі, а й діти. Особливо стреси в умовах війни негативно впливають на найуразливішу категорію населення – дітей з особливими освітніми, зокрема мовленнєвими, потребами. В статті простежено континуум психічного здоров’я дітей із функціонально-мовленнєвими труднощами, розглянуто нейробіологічні механізми виникнення та проживання психотравм дітьми на різних вікових етапах, проаналізовано виникаючі у дітей труднощі в процесі навчальної діяльності, надано відповідні методичні рекомендації педагогам і батькам стосовно їх компенсації, зроблено акцент на відновлення стану уваги та пам’яті дітей, простежено стадії дитячого горювання.
As a result of military actions, not only adults, but also children are psychologically traumatized. Especially the stresses in the conditions of war have a negative effect on the most vulnerable category of the population - children with special educational, particularly speech, needs. The article traces the mental health continuum of children with functional and speech difficulties, examines the neurobiological mechanisms of the occurrence and survival of psychotraumas in children at different age stages, analyzes the difficulties that arise in children in the process of educational activities, provides appropriate methodological recommendations for teachers and parents regarding their compensation, made emphasis on restoring children's attention and memory, the stages of children's grieving are traced. |
|
Publisher |
Author-publishers miscellaneous
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739097/1/%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD_%D0%A7%D0%B5%D1%85%D1%96%D1%8F_2024.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2024) Experiencing psychotraumatic situations by children with special speech needs Scientific Collection «InterConf+» : with the Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference «Concepts for the Development of Society’s Scientific Potential» (January 19-20, 2024; Prague, Czech Republic), 41 (185). pp. 149-164. ISSN 2709-4685 10.51582/interconf.19-20.01.2024.015 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.51582/interconf.19-20.01.2024.015
|
|