Record Details

Концептуальні засади створення школи волонтерів в умовах цифрової трансформації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739084/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290172
10.33272/2522-9729-2023-6(213)-12-17
 
Title Концептуальні засади створення школи волонтерів в умовах цифрової трансформації
Conceptual principles of creating a school of volunteers in conditions of digital transformation
 
Creator Коваленко, Інна Едуардівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
351 Particular activities of public administration
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
 
Description Центральними поняттями, що розкриваються у статті є: волонтерська діяльність (волонтерство), волонтерська допомога, волонтерський рух. Визначені основні причини, через які люди починають волонтерську діяльність. Авторка наводить класифікацію видів волонтерської діяльності (соціальне волонтерство, спортивне волонтерство, арт-волонтерство, екологічне волонтерство, донорство, евент-волонтерство, корпоративне волонтерство, волонтерство громадської безпеки, медіа-волонтерство). Зазначається необхідність професіоналізації волонтерської допомоги при роботі з конкретними категоріями споживачів соціальних послуг (людьми поважного віку, людьми з особливими потребами) і сертифікації волонтерів відповідно до вимог часу. Авторка здійснює контент-аналіз основних волонтерських ресурсів в інформаційному середовищі й виокремлює наступні напрями діяльності онлайн-платформ: допомога армії; допомога внутрішньо переміщеним і біженцям; робота з молоддю, дітьми та підлітками; робота з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації; загального просвітницького і комунікаційного характеру. Визначено дефіцит уваги у цифровому контенті до проблем людей поважного віку та людей з особливими потребами. Розглядаються основні компоненти готовності до надання волонтерської допомоги людям поважного віку і людям з особливими потребами: мотиваційна, когнітивна, діяльнісна. Авторка визначає основні концептуальні засади створення школи волонтерів для роботи з людьми поважного віку та людьми з особливими потребами. Наводиться орієнтовна програма підготовки волонтерів до діяльності з людьми поважного віку та з людьми з особливими потребами.
The central concepts revealed in the article are: volunteering (volunteering), volunteer assistance, volunteer movement. The article identifies the main reasons why people start volunteering. The author provides a classification of volunteer activities (social volunteering, sports volunteering, art volunteering, environmental volunteering, donation, event volunteering, corporate volunteering, public safety volunteering, media volunteering). The article notes the need for professionalization of volunteer assistance when working with specific categories of social service users (people of a respectable age, people with special needs) and certification of volunteers in accordance with the requirements of the time. The author carries out a content analysis of the main volunteer resources in the information environment and singles out the following areas of activity of online platforms: assistance to the army; assistance to internally displaced persons and refugees; work with youth, children and teenagers; work to prevent domestic violence, human trafficking and gender discrimination; of a general educational and communication nature. The author identifies a lack of attention in digital content to the problems of elderly people and people with special needs. The article examines the main components of readiness to provide volunteer assistance to elderly people and people with special needs: motivational, cognitive, and functional. The author defines the main conceptual principles of creating a volunteer school for working with elderly people and people with special needs. The article provides an approximate program for training volunteers to work with elderly people and people with special needs.
 
Publisher Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739084/2/290172-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-673205-1-10-20231121.pdf
- Коваленко, Інна Едуардівна (orcid.org/0000-0001-5633-0234 <http://orcid.org/0000-0001-5633-0234>) (2023) Conceptual principles of creating a school of volunteers in conditions of digital transformation Імідж сучасного педагога, 6 (213). pp. 12-17. ISSN 2522-9729
10.33272/2522-9729-2023-6(213)-12-17
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33272/2522-9729-2023-6(213)-12-17