Record Details

Subjects Adaptation Techniques for Primary School Pupils with Special Educational Needs

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734348/
https://www.sciedupress.com/journal/index.php/jct/article/view/22511
10.5430/jct.v11n6p100
 
Title Subjects Adaptation Techniques for Primary School Pupils with Special Educational Needs
Техніки адаптації для учнів початкових класів з особливими освітніми потребами
 
Creator Hnoievska, Oksana
Omelchenko, Iryna
Kobylchenko, Vadym
Klyap, Marianna
Shkvyr, Oksana
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description The research on the adaptation of children with disabilities in general education institutions is topical, as the education of children with special educational needs provides helps them to acquire a profession and become self-sufficient. The aim of this work was to develop subjects adaptation techniques for primary school pupils with special educational needs. The teachers’ attitudes to inclusive education were determined through the Attitudes Towards Inclusion Scale (AIS Scale). The Teacher Efficacy for Inclusive Practices (TEIP) Scale was used to establish the teachers’ effectiveness in implementing inclusive practices. The Concerns about Inclusive Education Scale (CIES) was used to study concerns about inclusive education, while the intention to teach in an inclusive classroom was identified through the Intention to Teach in Inclusive Classroom Scale (ITICS). The impact of general education alongside ordinary children on children with special educational needs was determined through Stott’s Observation Charts. The techniques proposed in this study involve the use of different methods, tools, technologies by teachers that are required for the adaptation and correction of subjects. It is necessary to take into account the individual capabilities of pupils with special educational needs, as well as to meet the educational needs of ordinary pupils. It is worth to further work on finding new methods and techniques for adapting curricula to the inclusive educational environment based on new advances in pedagogy and innovative technologies.
Дослідження адаптації дітей з особливими освітніми потребами в загальних навчальних закладах є актуальним для освіти дітей із особливими освітніми потребами, адже допомагає їм придбати професію та стати самодостатніми. Метою цієї роботи було розробити методи адаптації для учнів початкової школи з особливими освітніми потребами. Ставлення вчителів до інклюзивної освіти було визначено через Назустріч шкалі включення (Шкала AIS). Ефективність вчителя для інклюзивних практик (TEIP) була використана для встановлення ефективності вчителів у впровадженні інклюзивних практик. Занепокоєння щодо інклюзивної освіти Масштаб (CIE) використовувався для вивчення занепокоєння щодо інклюзивної освіти, тоді як намір викладати в інклюзивному класі був визначений через намір викладати в інклюзивних масштабах класів. Методи, запропоновані в цьому дослідженні, передбачають використання різних методів, інструментів, технологій вчителями, що необхідні для адаптації та викладання предметів. Необхідно врахувати індивідуальні можливості учнів з особливими освітніми потребами, з метою задоволення освітніх потреб звичайних учнів. Варто надалі працювати над пошуком нових методів та методик адаптації навчальних програм до інклюзивного навчального середовища, заснованого на нових досягненнях педагогіки та інноваційних технологій.
 
Publisher Sciedu Press
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734348/1/%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2_%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D0%B0.pdf
- Hnoievska, Oksana (orcid.org/0000-0002-0623-1542 <http://orcid.org/0000-0002-0623-1542>), Omelchenko, Iryna (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>), Kobylchenko, Vadym (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>), Klyap, Marianna (orcid.org/0000-0003-4677-8718 <http://orcid.org/0000-0003-4677-8718>) and Shkvyr, Oksana (orcid.org/0000-0003-0683-6557 <http://orcid.org/0000-0003-0683-6557>) (2022) Subjects Adaptation Techniques for Primary School Pupils with Special Educational Needs Journal of Curriculum and Teaching, 6 (11). pp. 100-112. ISSN 1927-2677
10.5430/jct.v11n6p100
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5430/jct.v11n6p100