The phenomenon of a favourite toy in the structure of communicative activities of preschoolers with mental developmental delay
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730158/
http://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/252061 |
|
Title |
The phenomenon of a favourite toy in the structure of communicative activities of preschoolers with mental developmental delay
Феномен улюбленої іграшки в структурі комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку |
|
Creator |
Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В. |
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
|
|
Description |
The phenomenon of a favourite toy in the structure of communicative activities was examined via existential-ontological, axiological, existential-semantic aspects, which corresponded to the inter-subjective paradigm of psychological cognition and people interactions. The theoretical methods: deductive (axiomatic and hypothetical-deductive) methods were used for a systematic description of the examined phenomenon. The empirical methods: a summative experiment using conversations and psychological examining techniques was organised to study the phenomenon of a favourite toy in the structure of MDD’s preschoolers communicative activities. Mathematical and statistical methods: the qualitative and quantitative analysis of empirical data using non-parametric Mann–Whitney U test was applied to determine intergroup differences. As for the reflective component of communicative activities existing in the structure of intra-subjective interaction with a favourite toy, a third of MDD middle-age preschoolers and almost half of MDD senior preschoolers had such personal characteristics that indicated the humanization by them of their favourite toys. A favourite toy for MDD preschoolers was, primarily, an object for play, but a significant part of other examined children called a toy as an object for communication. Analyzing the obtained data, we can talk about the phenomenon of toy embedding into everyday life and into children’s picture of the world; the unity of the inner world, namely a toy’s endowment with the child’s own inner world; about identification processes with an inanimate object, moreover we noted the peculiarities of reflective decentralization (the same interests, hobbies and significant Others, a toy did the same as the child, similar details of the outside world). The study results allowed us to talk about the effect of mirroring a child in his/her favourite toy, which gave the child and opportunity to meet him/herself. Future research will be focused on the development and testing of a technology forming internalized identification and reflective decentralization with the help of a favourite toy as a partner of intra-subjective communication. Феномен улюбленої іграшки в структурі комунікативної діяльності розглянуто в розрізі екзистенційно-онтологічного, аксіологічного, екзистенційно-смислового вимірів, що відповідають інтерсуб’єктній парадигмі психологічного пізнання і взаємодії людей. Теоретичні методи : дедуктивний (аксіоматичний і гіпотетико-дедуктивний) – для системного опису досліджуваного явища. Емпіричні методи: констатувальний експеримент із використанням бесіди та психодіагностичних методик для вивчення феномену улюбленої іграшки в структурі комунікативної діяльності дошкільників із затримкою психічного розвитку. Математично-статистичні методи: якісний і кількісний аналіз емпіричних показників із використанням непараметричного U-критерія Манна-Вітні для встановлення міжгрупових розбіжностей. На рівні рефлексійного компонента комунікативної діяльності в структурі інтрасуб’єктної взаємодії з улюбленою іграшкою виявлено, у третини дітей середнього дошкільного віку, і майже у половини дітей із ЗПР старшого дошкільного віку переважання особистісних характеристик, які засвідчують олюднення улюбленої іграшки. Констатовано, що для дошкільників із ЗПР улюблена іграшка в першу чергу виступає предметом для гри, але при цьому значна частина інших досліджуваних називали іграшку предметом для спілкування. Аналізуючи дані методик, можна говорити про явище вбудовування іграшки в повсякденне життя і картину світу дитини; спільність внутрішнього світу, а саме наділення іграшки власним внутрішнім світом дитини; про ідентифікаційні процеси з неживим предметом, при цьому можна відзначити особливості процесу рефлексійної децентрації (одні й ті ж інтереси та захоплення, значущі близькі, іграшка робить те ж саме, що дитина, схожі деталі зовнішнього світу). Pезультати дослідження дозволяють говорити про ефект дзеркального відображення дитини в улюбленій іграшці, що дає можливість зустрітися з самим собою. Перспективи майбутніх наукових студій будуть спрямовані на розроблення і апробацію технології формування інтеріоризаційної ідентифікації і рефлексійної децентрації з улюбленою іграшкою як партнером інтрасуб’єктної комунікативної діяльності. |
|
Publisher |
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730158/1/252061-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-%D0%A4%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%20%D1%83%D0%BB%D1%8E%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BD%20%D1%96%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%88%D0%BA%D0%B8.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2022) The phenomenon of a favourite toy in the structure of communicative activities of preschoolers with mental developmental delay Психологія і особистість, 1 (21). pp. 115-130. ISSN 2226-4078 |
|