Record Details

Human Thinking in the Age of Generative A.I.: Values of Openness and Higher Education for the Future

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739156/
https://ieeexplore.ieee.org/document/10389449/
10.1109/ICECET58911.2023.10389449
 
Title Human Thinking in the Age of Generative A.I.: Values of Openness and Higher Education for the Future
Людське мислення за доби генеративного штучного інтелекту: цінності відкритості та вища освіта для майбутнього
 
Creator Zinchenko, V.V.
Mielkov, Yu.O.
Nych, T.
Abasov, M.
Trynyak, M.V.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The paper is dedicated to the philosophical analysis of the specifics of artificial intelligence and its relation to human intelligence, as well as of the very notion of generative artificial intelligence and its abilities and inabilities. Emphasis is placed on such feature of human thinking as openness, which is argued to clearly distinguish it from machine thinking, as well as on such aspects of human intelligence as nonlinearity, morality, emotionality and evaluation that could be described as extra-rational and thus unobtainable for the artificial intelligence. It is argued that artificial intelligence cannot think openly, “out of the box”, going beyond the boundaries of purely rational reasoning and formal logic peculiar to classical type of rationality. The authors also conclude that the development of AI-based technologies makes it necessary to shift the higher education in the direction of strengthening the emphasis on the ethical, emotional, and volitional sphere of human intelligence.
Стаття присвячена філософському аналізу специфіки штучного інтелекту та його зв’язку з інтелектом людини, а також самого поняття генеративного штучного інтелекту та його можливостей і нездатностей. Акцент зроблено на такій рисі людського мислення, як відкритість, що вона, як стверджується, чітко відрізняє його від машинного мислення, а також на таких аспектах людського інтелекту, як нелінійність, моральність, емоційність та оцінка, які можна описати як екстрараціональні, а отже, недоступні для штучного інтелекту. Стверджується, що штучний інтелект не може мислити відкрито, «нестандартно», виходячи за межі суто раціонального міркування та формальної логіки, властивої класичному типу раціональності. Автори також дійшли висновку, що розвиток технологій на основі штучного інтелекту зумовлює необхідність зміщення вищої освіти в напрямі посилення акценту на етично-емоційній та вольовій сферах людського інтелекту.
 
Publisher IEEE
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739156/1/ICECET58911.2023.10389449.pdf
- Zinchenko, V.V. (orcid.org/0000-0001-9729-6861 <http://orcid.org/0000-0001-9729-6861>), Mielkov, Yu.O. (orcid.org/0000-0002-8186-0357 <http://orcid.org/0000-0002-8186-0357>), Nych, T. (orcid.org/0000-0002-1650-2297 <http://orcid.org/0000-0002-1650-2297>), Abasov, M. (orcid.org/0000-0002-7299-2315 <http://orcid.org/0000-0002-7299-2315>) and Trynyak, M.V. (orcid.org/0000-0003-4981-8535 <http://orcid.org/0000-0003-4981-8535>) (2023) Human Thinking in the Age of Generative A.I.: Values of Openness and Higher Education for the Future 2023 International Conference on Electrical, Computer and Energy Technologies (ICECET). pp. 897-902.
10.1109/ICECET58911.2023.10389449
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.1109/ICECET58911.2023.10389449