Теоретичні засади розвитку творчих здібностей майбутніх дизайнерів під час фахової підготовки у закладах вищої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739137/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nts/article/view/5604 10.52058/2786-6025-2023-9(23)-249-258 |
|
Title |
Теоретичні засади розвитку творчих здібностей майбутніх дизайнерів під час фахової підготовки у закладах вищої освіти
Theoretical principles of the development of creative skills of future designers during professional training in institutions of higher education |
|
Creator |
Алєксєєва, С.В.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study 68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles |
|
Description |
У статті розкрито теоретичні засади розвитку творчих здібностей майбутніх дизайнерів під час фахової підготовки у закладах вищої освіти. Констатовано, що провідна ідея теоретичних засад творчого розвитку майбутніх дизайнерів у закладах вищої освіти полягає в цілеспрямованій фаховій підготовці, що ґрунтується на концептуальних засадах наукових положень педагогіки, психології, теорії творчості, закономірностей і принципів освітнього процесу в галузі художньої та дизайнерської освіти і реалізується через розроблення та впровадження якісної системи підготовки, яка забезпечує стійке прагнення майбутніх дизайнерів до професійної самореалізації, розширення фахових знань, креативних умінь, навичок, формування професійно важливих творчо орієнтованих якостей. Розкрито, що основу теоретичних засад творчого розвитку майбутніх дизайнерів під час фахової підготовки у закладах вищої освіти покладено положення гуманістичної, компетентнісної парадигм, освіти упродовж життя; ідеї національної культури; філософські й соціологічні концепції; теорії мотивації, творчості, аксіології, культурології; європейські тенденції розвитку дизайн-освіти; методологічні підходи та сучасні вимоги до професійної компетентності майбутніх дизайнерів із прагненнями до кар’єрного зростання. Методологічний концепт творчого розвитку майбутніх дизайнерів під час фахової підготовки у закладах вищої освіти відображає взаємозв’язок і взаємозумовленість різних підходів загальнонаукової та конкретно-наукової методології, на основі яких здійснюється підготовка майбутніх дизайнерів Доведено, що основними напрямами професійної підготовки майбутніх дизайнерів до творчої діяльності повинні стати особистісно орієнтований і компетентнісний підходи в організації освітнього процесу, опора на творчість студентів. The article reveals the theoretical foundations of the development of creative abilities of future designers during professional training in institutions of higher education. It was established that the leading idea of the theoretical foundations of the creative development of future designers in institutions of higher education consists in purposeful professional training, which is based on the conceptual foundations of scientific provisions of pedagogy, psychology, theory of creativity, laws and principles of the educational process in the field of art and design education and is implemented through the development and implementation of a quality training system that ensures the sustainable desire of future designers for professional self-realization, expansion of professional knowledge , creative abilities, skills, formation of professionally important creatively oriented qualities. It was revealed that the basis of the theoretical foundations of the creative development of future designers during professional training in institutions of higher education is laid by the humanistic, competence paradigms, lifelong education; ideas of national culture; philosophical and sociological concepts; theories of motivation, creativity, axiology, cultural studies; European trends in the development of design education; methodological approaches and modern requirements for the professional competence of future designers with aspirations for career growth. The methodological concept of the creative development of future designers during professional training in institutions of higher education reflects the relationship and interdependence of various approaches of general scientific and specific scientific methodology, on the basis of which the training of future designers is carried out It has been proven that the main directions of professional training of future designers for creative activity should be personally oriented and competence-oriented approaches in the organization of the educational process, relying on the creativity of students. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739137/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2023) Theoretical principles of the development of creative skills of future designers during professional training in institutions of higher education «Наука і техніка сьогодні» (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Фізико-математичні науки», Серія «Техніка»)», 9 (23). 249 -258. ISSN 2786-6025 10.52058/2786-6025-2023-9(23)-249-258 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.52058/2786-6025-2023-9(23)-249-258
|
|