Record Details

Методика навчання біології: проблеми та шляхи їх розв’язування

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739135/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/6139
10.52058/2786-5274-2023-10(24)-501-509
 
Title Методика навчання біології: проблеми та шляхи їх розв’язування
Methodology of teaching biology: problems and ways to solve them
 
Creator Алєксєєва, С.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
57 Biological sciences in general
 
Description У статті схарактеризовано методику навчання біології, проаналізовано проблеми та шляхи їх розв’язування. Розкрито суть методики навчання біології як галузі педагогічної науки, що сформувалась на основі педагогіки та біології й виділилась в окрему науку, яка охоплює раціональні способи керування освітнім процесом в результаті яких учні оволодівають свідомими і міцними компетенціями, необхідними для будь-якої освіченої людини. Визначено, що методика навчання біології ґрунтується на загальних дидактичних принципах, які характерні для всіх шкільних предметів з врахуванням своєрідності вивчення біологічного матеріалу.
Констатовано, що методика навчання біології вирішує завдання щодо закладення основ науково-практичних знань з дисципліни; сприяння формуванню методичної компетентності студентів-біологів; формування й розвитку методичних вмінь, поглибленню, закріпленню і вдосконаленню теоретичних знань; формуванню педагогічної свідомості, професійно значущих якостей особистості; розвитку професійної культури; формуванню творчого мислення, розвитку потреби в педагогічній самоосвіті, постійному самовдосконаленні та методичній рефлексії.
Виокремлено низку проблем розв’язання яких залежить від якості професійної підготовки вчителя біології, де провідне значення має методична підготовка. Така методична підготовка сприятиме формуванню професійних умінь щодо аналізу змісту та структури чинних навчальних програм, шкільних підручників, навчально-методичних посібників з біології, здатності до моделювання різних типів уроків, інші форми навчальних занять, раціонального застосовування комплексу методів, методичних прийомів, засобів та способів організації пізнавальної діяльності школярів, умінь і навичок; організовувати і проводити індивідуальну, групову, фронтальну роботу учнів на уроках, позаурочних і позакласних заняттях; виготовляти наочні та дидактичні матеріали; вивчати і використовувати передовий педагогічний досвід.
The article characterizes the methodology of teaching biology, analyzes the problems and ways to solve them. The essence of the teaching methodology of biology as a field of pedagogical science, which was formed on the basis of pedagogy and biology and separated into a separate science, which includes rational methods of managing the educational process as a result of which students acquire conscious and strong competencies necessary for any educated person, is revealed. It was determined that the methodology of teaching biology is based on general didactic principles, which are characteristic of all school subjects, taking into account the uniqueness of the study of biological material.
It was established that the methodology of teaching biology solves the task of laying the foundations of scientific and practical knowledge of the discipline; promoting the formation of methodological competence of biology students; formation and development of methodological skills, deepening, consolidation and improvement of theoretical knowledge; formation of pedagogical consciousness, professionally significant personality qualities; development of professional culture; formation of creative thinking, development of the need for pedagogical self-education, constant self-improvement and methodical reflection.
A number of problems were singled out, the solution of which depends on the quality of the professional training of the biology teacher, where methodical training is of leading importance. Such methodical training will contribute to the formation of professional skills regarding the analysis of the content and structure of current educational programs, school textbooks, educational and methodological aids in biology, the ability to model different types of lessons, other forms of educational activities, the rational application of a complex of methods, methodological techniques, means and methods of organization cognitive activity of schoolchildren, abilities and skills; organize and conduct individual, group, frontal work of students in lessons, extracurricular and extracurricular activities; produce visual and didactic materials; study and use advanced pedagogical experience.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739135/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2023) Methodology of teaching biology: problems and ways to solve them «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»), 10 (24). pp. 501-509. ISSN 2786-5274
10.52058/2786-5274-2023-10(24)-501-509
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-5274-2023-10(24)-501-509