Record Details

Оптимізація освітнього процесу гімназії в умовах війни засобами STEM-освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739127/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/7956
10.52058/2786-5274-2023-14(28)-1047-1058
 
Title Оптимізація освітнього процесу гімназії в умовах війни засобами STEM-освіти
Optimization of the educational process in a gymnasium under war conditions through stem education methods
 
Creator Левченко, Фессалоніка Григорівна
Рогоза, В.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description Окреслено назрілу на сьогодні проблему: оптимізацію освітнього процесу гімназії в умовах війни засобами STEM-освіти. Авторський колектив досягає поставленої мети: з’ясування засобів STEMосвіти, що є ефективними задля оптимізації освітнього процесу гімназії в умовах війни, шляхом виявлення ключових проблем освітнього процесу гімназії в умовах війни; представлення способів вирішення цих проблем та зробленими висновками: щодо ефективності застосування STEM технологій для оптимізації освітнього процесу гімназії в умовах війни. STEM орієнтований підхід представлено як інноваційний напрям, що має переваги порівняно з компетентнісним, діяльнісним і особистісно орієнтованим підходами. Розтлумачено для читацької аудиторії поняття «оптимізація» та «оптимізація в освіті».
Представлені результати опитування вчителів і учнів шляхом використання Google-форм, що дало можливість з’ясувати, як саме STEM орієнтований підхід впроваджено в освітній процес гімназій і чи сприяє останній оптимізації в умовах війни. Визначено, що приблизно третина закладів загальної середньої освіти активно використовує STEM орієнтований підхід в організації освітнього процесу, решта користуються елементами цього підходу, або зовсім не використовують. Описано проблеми впровадження цього підходу: відсутність навчально-методичного забезпечення; недостатність матеріально-технічної бази; непідготовленість педагогічних кадрів; відсутність методики для залучення засобів STEM-освіти. Запропоновані шляхи вирішення визначених проблем: розробка необхідного навчально-методичного забезпечення; покращення матеріально-технічної бази; підготовка кадрів; використання засобів STEM-освіти (змішане навчання (blended learning), диференційований підхід, проектна діяльність учнів, залучення експертів, використання цифрових ресурсів) з методичним супроводом, що сприяють оптимізації освітнього процесу в умовах війни. Зроблено висновки щодо доцільності і необхідності використання даного інноваційного підходу для удосконалення освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти.
The article addresses the pressing issue of today: the optimization of the educational process in a gymnasium under war conditions using STEM education methods. The authors achieve the set goal by identifying STEM education tools that are effective for optimizing the educational process in a gymnasium under war conditions. This involves identifying key problems of the educational process in a gymnasium during wartime, presenting solutions to these problems, and drawing conclusions about the effectiveness of applying STEM technologies for optimization in such conditions. The STEM-oriented approach is presented as an innovative direction with advantages over competency-based, activity-based, and person-centered approaches. The concepts of "optimization" and "optimization in education" are elucidated for the readers.
Results of surveys conducted among teachers and students using Google Forms are presented, which helped determine how the STEM-oriented approach has been implemented in the educational process of gymnasiums and whether it contributes to optimization under war conditions. It was found that approximately one-third of general secondary education institutions actively use the STEM-oriented approach in organizing the educational process, while the rest use elements of this approach or do not use it at all. The problems of implementing this approach are described, including the lack of educational and methodological support, insufficient material and technical base, unpreparedness of pedagogical staff, and the absence of methodology for involving STEM education tools. Suggested solutions to these problems include developing necessary educational and methodological support, improving the material and technical base, training staff, and using STEM education tools (blended learning, differentiated approach, project-based student activities, involving experts, using digital resources) with methodological support to optimize the educational process in wartime conditions. The conclusions are made regarding the appropriateness and necessity of using this innovative approach to improve the educational process in general secondary education institutions.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739127/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%20%202023.%20%E2%84%96%2014%2828%29%202023.-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B8.pdf
- Левченко, Фессалоніка Григорівна (orcid.org/0000-0003-4295-2934 <http://orcid.org/0000-0003-4295-2934>) and Рогоза, В.В. (orcid.org/0000-0002-9552-0310 <http://orcid.org/0000-0002-9552-0310>) (2023) Optimization of the educational process in a gymnasium under war conditions through stem education methods «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»), 14 (28). pp. 1047-1058. ISSN 2786-5274
10.52058/2786-5274-2023-14(28)-1047-1058
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-5274-2023-14(28)-1047-1058