Принципи побудови системи вправ і завдань для формування механізмів іншомовного спілкування
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739117/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/690 10.32405/2411-1309-2023-31-61-71 |
|
Title |
Принципи побудови системи вправ і завдань для формування механізмів іншомовного спілкування
Principles of building a system of exercises and tasks for the formation of foreign language communication mechanisms |
|
Creator |
Горошкін, Ігор Олександрович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті актуалізовано проблему визначення принципів побудови системи вправ і завдань як засобів механізмів іншомовного спілкування. На основі вивчення, аналізу й узагальнення наукових студій визначено, що система вправ і завдань – це ієрархічно структурована, дидактично й методично збалансована послідовність вправ та завдань, розроблених з урахуванням вимог Державного стандарту базової середньої освіти, модельної програми з іноземної мови, умов навчання, психологічних особливостей здобувачів освітнього процесу, що спрямована на вмотивоване й усвідомлене оволодіння учнями іншомовним матеріалом, формування в них умінь застосовувати іноземну мову як ефективний інструмент комунікації, потужний засіб пізнання іншої культури та репрезентації власної. Наголошено на необхідності врахування соціокультурного змісту системи вправ і завдань, дотримання вимог Державного стандарту базової середньої освіти. У цьому випадку система стає потужним інструментом досягнення мети навчання іноземних мов, визначеної стандартом і чинною модельною програмою. Схарактеризовано принципи комунікативності, інтегрованого навчання всіх видів мовленнєвої діяльності та аспектів мови, домінувальної ролі вправ, активності, наочності, систематичності й послідовності наведено окремі приклади вправ і завдань. Зазначено, що кожна вправа системи має визначати діяльність учнів, моделювати її, об’єднувати мовний і позамовний матеріал, забезпечувати активізацію словникового запасу учнів та засвоєння нової лексики, граматики в міжкультурному контексті. Для формування в учнів механізмів мовлення вправи мають поєднувати взаємозв’язане навчання всіх видів мовленнєвої діяльності. У цьому випадку можна говорити про їх комплексний характер. The article updates the problem of determining the principles of building a system of exercises and tasks as a means of foreign language communication mechanisms. Based on the study, analysis and generalization of scientific studies, it was determined that the system of exercises and tasks is a hierarchically structured, didactically and methodically balanced sequence of exercises and tasks, developed taking into account the requirements of the State Standard of Basic Secondary Education, the model program for a foreign language, learning conditions, psychological characteristics of the students of the educational process, aimed at students’ motivated and conscious mastering of foreign language material, the formation of their ability to use a foreign language as an effective communication tool, a powerful means of learning about another culture and representing one’s own. The need to take into account the socio-cultural context of the system of exercises and tasks and compliance with the requirements of the State Standard of Basic Secondary Education is emphasized. In this case, the system becomes a powerful tool for achieving the goal of learning foreign languages, defined by the standard and the current model program. The principles of communicativeness, integrated learning of all types of speech activity and aspects of language, the dominant role of exercises, activity, clarity, systematicity, and sequence are characterized, and individual examples of exercises and tasks are given. It is noted that each exercise of the system should determine the activity of students, model it, combine language and non-language material, and ensure the activation of students’ vocabulary and the assimilation of new vocabulary and grammar in an intercultural context. To form students’ speech mechanisms, the exercises should combine interconnected learning of all types of speech activity. In this case, we can talk about their complex nature. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739117/1/6.pdf
- Горошкін, Ігор Олександрович (orcid.org/0000-0003-2694-458X <http://orcid.org/0000-0003-2694-458X>) (2023) Principles of building a system of exercises and tasks for the formation of foreign language communication mechanisms Проблеми сучасного підручника (31). pp. 61-71. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2023-31-61-71 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2023-31-61-71
|
|