Record Details

Діяльнісна функція підручника фізики для 7 класів закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739114/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/694
10.32405/2411-1309-2023-31-109-116
 
Title Діяльнісна функція підручника фізики для 7 класів закладів загальної середньої освіти
Activity Function of the Physics Textbook for Grade 7 of General Secondary Education Institutions
 
Creator Засєкіна, Тетяна Миколаївна
Засєкін, Дмитро Олександрович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті досліджено трансформації, яких зазнають функції підручники їх причини та наслідки. Показано, що ряд функцій залишаються інваріантними, які визначають навчальне видання як підручник. Варіативні функції виникають та трансформуються в зв’язку зі змінами в освіті. Визначено й обґрунтовано основні підходи до проєктування та розроблення діяльнісної функції підручника з фізики в контексті реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» та з огляду формування природничо-наукової грамотності учнів, яка перевіряється міжнародним дослідженням PISA.
Діяльнісна функція підручника з фізики для 7-го класу закладів загальної середньої освіти реалізовується через: систему завдань, нову структуру підручника; наповнення параграфів запитаннями і висновками героїв-реальних учнів, які брали участь в апробації підручника; модифікацію кількості і якості параграфів, які розраховані на здобуття знань і вмінь за рахунок виконання реальних дослідів, пошуку відповіді на проблемні питання, активне читання й роботу із ілюстративним матеріалом.
У статті наведені результати дослідження ефективності діяльнісної функції підручника з фізики для 7 класу.
The article examines the transformations that textbooks have undergone their causes and consequences. The textbook in pedagogical science and practice is considered from two positions: as a textbook in which the content of a particular academic subject is implemented and as a learning tool that determines the teaching methodology due to its functions. Changes and updates in education are reflected in a certain way in teaching methods, and therefore in the transformation of textbook functions. At the same time, a number of functions remain invariant, which define the educational publication as a textbook. Variable functions arise and are transformed due to changes in education. We have identified and substantiated the main approaches to the design and development of the activity function of the physics textbook in the context of the implementation of the state policy in the field of reforming general secondary education i. e. “New Ukrainian School” and taking into account the formation of natural science literacy of students, which is checked by the international research PISA.
The activity function of the Physics textbook for the 7th grade of general secondary education institutions is implemented through: a system of tasks, a new structure of the textbook; filling paragraphs with questions and conclusions of heroes-real students who participated in the testing of the textbook; modification of the number and quality of paragraphs that are designed to gain knowledge and skills by performing real experiments, searching for answers to problematic questions, active reading and working with illustrative material. The article presents the results of a study of the effectiveness of the activity function of a Physics textbook for the 7th grade.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739114/1/ZASEKINA_ZASEKIN_PSP_31_2023.pdf
- Засєкіна, Тетяна Миколаївна (orcid.org/0000-0001-9362-5840 <http://orcid.org/0000-0001-9362-5840>) and Засєкін, Дмитро Олександрович (orcid.org/0000-0002-9347-1930 <http://orcid.org/0000-0002-9347-1930>) (2023) Activity Function of the Physics Textbook for Grade 7 of General Secondary Education Institutions Проблеми сучасного підручника (31). pp. 109-116. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2023-31-109-116
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2023-31-109-116