Вимірювання втрат у навчанні молодших школярів математики засобами платформи Eduten
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739081/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/696 10.32405/2411-1309-2023-31-131-140 |
|
Title |
Вимірювання втрат у навчанні молодших школярів математики засобами платформи Eduten
Measurement of mathematics learningloss in elementary school students bymeans of the Eduten platform |
|
Creator |
Онопрієнко, Оксана Володимирівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 51 Mathematics |
|
Description |
У статті актуалізовано проблему вимірювання втрат і розривів у оволодінні українськими школярами навчальним матеріалом в умовах воєнного стану. Окреслено виклики, які наразі постали перед вітчизняною освітою. Визначено сутність понять «навчальні втрати» й «навчальні розриви». Охарактеризовано діяльність науковців щодо підтримки вчителів і учнів через надання інструментарію визначення навчальних втрат здобувачів середньої освіти та рекомендацій для їх подолання. Презентовано первинний досвід участі вітчизняних педагогів у міжнародному проєкті, у межах якого впроваджується в освітню практику цифрова математична платформа Eduten; вона дає змогу в режимі реального часу оцінювати дійсні навчальні можливості учнів із математики й використовувати одержані результати аналітики для допомоги дітям у подоланні прогалин у розвитку конкретних математичних умінь і навичок. У публікації показано, як із матеріалів платформи були скомпоновані комплексні діагностувальні тести, як визначалась складність завдань. Наведено результати двох етапів дослідження навчальних втрат у сформованості в учнів математичних умінь і навичок; зазначено про використання контенту платформи для подолання прогалин у засвоєнні програмового змісту. Показано позитивну динаміку змін у результатах учнів 1–4 класів, які послідовно вправлялися у виконанні завдань на цифровій платформі. Відзначено помітний прогрес у досягненнях учнів третіх і четвертих класів, чим порушено намічену тенденцію до зниження рівня математичних умінь і навичок з кожним наступним класом; підтверджено тезу розробників платформи про те, що автоматичне оцінювання та механізми зворотного зв’язку Eduten у поєднанні з гейміфікацією особливо ефективні в допомозі учням долати труднощі в навчанні. Зроблено висновок про те, що до чинників, які позитивно впливають на подолання втрат у навчанні молодших школярів, належать об’єктивне визначення прогалин у знаннях і вміннях дітей, цілеспрямована, відповідальна та інструментально забезпечена діяльність учителів початкових класів. The article updates the problem of measuring loss and gaps in Ukrainian schoolchildren’s mastery of educational material under martial law. Challenges currently facing domestic education are outlined. The concepts of “learning loss” and “learning gap” are defined. The activity of scientists in supporting the activities of teachers and students in terms of providing a toolkit for determining learning loss of secondary education students and recommendations for over-coming them is characterized. The first experience of the participation of domestic teachers in the international project, within which the digital mathematical platform Eduten is implement-ed in educational practice, is presented. The platform makes it possible to assess in real time the actual educational capabilities of students in mathematics and to use the obtained results of analytics to help children overcome gaps in the development of specific mathematical abilities and skills. The publication shows how complex diagnostic tests were composed from the materials of the platform, and how the difficulty of the tasks was determined. The results of two stages of the study of learning loss in the formation of students’ mathematical abilities and skills are presented; it is mentioned about the use of the content of the platform to overcome the gaps in the assimilation of the program content. The positive dynamics of changes in the results of students of grades 1–4, who practiced performing tasks on the digital platform, were shown. Significant progress was noted in the achievements of students of the third and fourth grades, which disrupted the intended tendency to decrease of the level of mathematical abilities and skills with each subsequent grade; the thesis of the platform developers that Eduten’s automatic assessment and feedback mechanisms combined with gamification is particularly effective in helping students overcome learning difficulties has been confirmed. It was concluded that the factors that have a positive effect on overcoming learning loss of elementary schoolchildren include the objective determination of gaps in children’s knowledge and skills, purposeful, responsible and instrumentally provided activities of elementary school teachers. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739081/1/12.pdf
- Онопрієнко, Оксана Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0301-1392 <http://orcid.org/0000-0002-0301-1392>) (2023) Measurement of mathematics learningloss in elementary school students bymeans of the Eduten platform Проблеми сучасного підручника (31). pp. 131-140. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2023-31-131-140 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2023-31-131-140
|
|