Record Details

Кооперативне навчання математики та роль підручника в його реалізації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739074/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/671
10.32405/2411-1309-2023-30-32-46
 
Title Кооперативне навчання математики та роль підручника в його реалізації
Cooperative learning in mathematics and the role of the textbook in its implementation
Кооперативное обучение математике и роль учебника в его реализации
 
Creator Васильєва, Д.В.
Букалов, Л.Л.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description Здійснено аналіз досліджень про кооперативне навчання та його вплив на навчальні досягнення учнів, а також нормативної бази Нової української школи. Показано, що формуванню необхідних умінь та ставлень учнів у процесі навчання математики допомагає їх залученню до роботи в групі і парі. Розглянуто різні погляди науковців на кооперативне навчання та навчальне співробітництво. Наведені визначення, основні елементи кооперативного навчання та етапи його організації. З’ясовано, на основі опитування 220 учителів, стан упровадження кооперативного навчання математики в 5 класах Нової української школи, ставлення вчителів та учнів до такого навчання. Виявлено, що більшість учителів залучають учнів до кооперативного навчання під час традиційного навчання, але не залучають під час дистанційного навчання. Визначено частоту залучення учнів до такого виду навчання та час, що відводиться на нього. Описано ключові компетентності учнів, розвиток яких сприяє роботі в групах і парах та те, як це змінює атмосферу у класі. Зазначено, з якими труднощами стикаються вчителі у організації кооперативного навчання. Проаналізовано підручники математики для 5 класу і виявлено ті, що мають завдання для груп і пар учнів. Наведено приклади завдань, які доцільно увести до підручників з математики 5‒6 класів для стимуляції впровадження кооперативного навчання математики. Описані окремі технології, за допомогою яких можна організувати роботу учнів з цими завданнями.
An analysis has been carried out of research on cooperative learning and its impact on students' academic achievement, as well as the regulatory framework of the New Ukrainian School. It has been shown that involving students in group and pair work during mathematics education helps to develop the necessary skills and attitudes. Different views of scholars on cooperative learning and collaborative learning are considered, and definitions, key elements, and stages of cooperative learning are provided. Based on a survey of 220 mathematics teachers, the state of implementation of cooperative learning in 5th grade of the New Ukrainian School, teachers' and students' attitudes towards such learning are examined. It was found that most teachers involve students in cooperative learning during traditional classroom teaching but not during distance learning. The frequency of involving students in this type of learning and the time allocated to it are determined. The development of key competencies of students that are supported by group and pair work, and how it changes the classroom atmosphere, are described. The difficulties that teachers face in organizing cooperative learning are noted. Mathematics textbooks for the 5th grade are analyzed, and those that have symbols denoting tasks for group and pair work are identified. Examples of tasks that are recommended to be included in mathematics textbooks for grades 5-6 to stimulate the implementation of cooperative learning in mathematics are given, and several technologies for organizing students' work with these tasks are described.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739074/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B5%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf
- Васильєва, Д.В. (orcid.org/0000-0002-4083-681X <http://orcid.org/0000-0002-4083-681X>) and Букалов, Л.Л. (orcid.org/0009-0000-2702-7252 <http://orcid.org/0009-0000-2702-7252>) (2023) Cooperative learning in mathematics and the role of the textbook in its implementation Проблеми сучасного підручника (30). pp. 32-46. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2023-30-32-46
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2023-30-32-46