Аксіологічний підхід: реалізація у змісті навчального предмета «Основи правознавства» (9 клас)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739038/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/703 10.32405/2411-1309-2023-31-201-210 |
|
Title |
Аксіологічний підхід: реалізація у змісті навчального предмета «Основи правознавства» (9 клас)
Axiological Approach: Implementation in the Content of the Educational Subject «basics of Jurisprudence» (Grade 9) |
|
Creator |
Рябовол, Лілія Тарасівна
|
|
Subject |
34 Law. Jurisprudence
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті проведено аналіз програми «Основи правознавства» (2022) щодо реалізації у змісті цього навчального предмета аксіологічного підходу до розуміння сутності та значення права і держави. З’ясовано, що як методологічний інструмент юридичної науки аксіологічний підхід передбачає позиціонування людини як абсолютної цінності та вивчення права і держави як інститутів, що мають істотне значення для задоволення потреб та інтересів людини; дає змогу оцінити право і державу з огляду на відповідність до ідеалів справедливості та загальнолюдських цінностей. Констатовано, що визначальним для розуміння цінності права і держави є тип праворозуміння. У результаті аналізу навчальної програми «Основи правознавства» (2022) доведено, що в основу відбору та конструювання змісту навчання покладено природно-правове праворозуміння та аксіологічний і людиноцілеспрямований підходи, так людина розглядається як найвища соціальна цінність, а право, основним джерелом якого є справедливість, – як феномен, що створюється та здійснюється людьми для забезпечення їхньої нормальної життєдіяльності. На реалізацію цих підходів у змісті програми акцентовано на права дитини та їх захист, на права неповнолітніх як учасників різних видів правовідносин, разом з тим, вміщено питання щодо взаємозв’язку прав та обов’язків і відповідальності неповнолітніх за протиправну поведінку. На розкриття ціннісного потенціалу України як демократичної, правової та соціальної держави у програмі передбачено вивчення питань демократії, верховенства права, зобов’язань держави у сфері прав людини, соціального призначення держави, тощо.
The article analyzes the «Basics of Jurisprudence» program (2022) regarding the implementation of the axiological approach to understanding the essence and meaning of law and the state in the content of this educational subject. It was found that as a methodological tool of legal science, the axiological approach: involves the positioning of a person as an absolute value and the study of law and the state as institutions that are essential for meeting the needs and interests of a person; allows you to evaluate the law and the state in terms of compliance with the ideals of justice and universal values. It was established that the type of legal understanding is decisive for understanding the value of law and the state. As a result of the analysis of the study program «Basics of Jurisprudence» (2022) it was proved that the selection and construction of the content of the study is based on the natural-legal type of legal understanding and axiological and human-oriented approaches, so, a person is considered as the highest social value, and the law, the main source of which is justice, – as a phenomenon created and carried out by people to ensure their normal life activities. The implementation of these approaches in the content of the program focuses on the rights of the child and their protection, on the rights of minors as participants in various types of legal relations, and at the same time, questions regarding the interrelationship of rights and obligations and the responsibility of minors for illegal behavior are included. To reveal the valuable potential of Ukraine as a democratic, legal and social state, the program provides for the study of issues of democracy, the rule of law, the state’s obligations in the field of human rights, the social purpose of the state, etc. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739038/1/%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%BB%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%2031.pdf
- Рябовол, Лілія Тарасівна (orcid.org/0000-0003-3558-2103 <http://orcid.org/0000-0003-3558-2103>) (2023) Axiological Approach: Implementation in the Content of the Educational Subject «basics of Jurisprudence» (Grade 9) Проблеми сучасного підручника (31). pp. 201-210. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2023-31-201-210 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2023-31-201-210
|
|