Record Details

Проблема дослідження економічної ідентичності: спроба концептуалізації та операціоналізації конструкта

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739037/
https://journals.onu.in.ua/index.php/psy/article/view/121
10.32782/2707-0409.2023.2.4
 
Title Проблема дослідження економічної ідентичності: спроба концептуалізації та операціоналізації конструкта
Research into economic identity: an attempt of the conceptualization and operationalization of the construct
 
Creator Позняк, Світлана Іванівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
33 Economics. Economic science
 
Description У статті представлено основні положення моделі емпіричного дослідження феномену економічної ідентичності, яку в подальшому буде застосовано автором для вивчення економічної ідентичності молоді та її регіональних особливостей. Основою запропонованого підходу є положення про те, що економічні преференції мають соціальне та культурне значення, отже, соціальна ідентичність є важливим чинником прийняття економічних рішень, сфера яких не обмежується споживанням та прибутком. Автором обґрунтовується положення про пріоритетну роль самодетермінації суб’єкта стосовно зовнішніх стимулів у конструюванні його економічної ідентичності. Ціннісно-смисловий складник економічного самовизначення детермінує економічні настановлення суб’єкта як безпосередньо, обмежуючи вибір прийнятних видів, форм та способів економічної активності та взаємодії, так і опосередковано, впливаючи на рівень домагань, очікувань та мети економічної діяльності. Показниками економічної ідентичності визначено уявлення про ціннісні регулятори в економічній сфері, ставлення до економічних об’єктів і явищ, настановлення щодо норм та правил ділової взаємодії.
The article presents the key provisions of the framework of the empirical research into the phenomenon of economic identity, which is to be implemented by the author in the process of studying youth economic identity and its regional features. The underlying idea of the proposed approach relates to the thesis that economic preferences have social and cultural meaning, thus social identity is an important factor of economic decision making, whose spheres are not limited to income and consumption. The author provides a rationale for the priority role of subject’s self-determination in relation to the external stimuli in the construction of economic identity. A value-semantic component of the economic self-determination shape subject’s economic attitudes both directly by limiting the choice of the acceptable kinds, forms and ways of economic activity and interaction, and indirectly by influencing the ambitions, expectations and aim of this activity. The indicators of the economic identity considered in the articled are the representations of the value regulators in the field of economics, attitudes to economic objects and phenomena, as well as attitudes to and readiness to observe norms and rules of economic interaction.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739037/1/121-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-114-1-10-20240109%20%281%29.pdf
- Позняк, Світлана Іванівна (orcid.org/0000-0003-0646-4933 <http://orcid.org/0000-0003-0646-4933>) (2023) Research into economic identity: an attempt of the conceptualization and operationalization of the construct Психологія та соціальна робота, 2 (58). pp. 35-41. ISSN 2707–0409
10.32782/2707-0409.2023.2.4
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/2707-0409.2023.2.4