Record Details

Підручник з інтегрованого курсу «Досліджуємо історію і суспільство» як засіб розвитку критичного мислення учнів 5–6 класів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739036/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/700
10.32405/2411-1309-2023-31-161-173
 
Title Підручник з інтегрованого курсу «Досліджуємо історію і суспільство» як засіб розвитку критичного мислення учнів 5–6 класів
Textbook for the Integrated Course “Exploring History and Society” as a Method for Development of Critical Thinking in 6th and 5th Grade Students
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 314/316 Society
37.02 General questions of didactics and method
93/94 History
 
Description У статті актуалізується проблема проєктування сучасного підручника з історії, орієнтованого на розвиток критичного мислення учнів. Зазначається, що у її розв’язанні необхідно виходити з існуючих у сучасній методиці історії підходів до відбору і структурування навчального змісту у підручнику для 5‒6 класів, видів активностей учнів і відповідних типів пізнавальних завдань, особливостей організації уроку історії у контексті вимог компетентнісного навчання. З іншого боку, треба ураховувати всі аспекти запровадження технології розвитку критичного мислення. Аналіз і узагальнення досвіду розробки підручника з інтегрованого курсу «Досліджуємо історію і суспільство» засвідчує, що компетентнісно орієнтована концепція навчальної книги дає можливість імплементувати технологію розвитку критичного мислення учнів у структуру навчальної книги.
У тексті визначені сутність розвитку критичного мислення як педагогічної технології і основні її складники. Схарактеризовані інструменти розвитку критичного мислення у навчанні, якими послуговуються вчителі. Серед них: постановка вчителем і учнями запитань різних типів і різного рівня (і відповідей на них) до різних джерел інформації ‒ текстових, візуальних, речових; розв’язання учнями пізнавальних завдань, орієнтованих на навчальні результати вищого рівня (здійснення аналізу, синтезу, оцінки); спеціальні методи/стратегії розвитку критичного мислення. Описано, як працюють ці інструменти у навчальному процесі і яким чином їх використання може проєктуватись у текстових та позатекстових елементах методичного апарату підручника.
Доведено, що така імплементація збагачує методичний апарат підручника, дає можливість учителю різноманітно та ефективно організувати активне навчання учнів, свідомо відстежувати зростання критичного мислення учнів і системно підвищувати якість освітнього процесу.
This article addresses the issue of designing a modern history textbook aimed at fostering the development of critical thinking in students. It is noted that the solution to this problem should consider existing approaches in contemporary methodology history for selecting and structuring educational content for 5–6 grade textbooks, types of student activities, corresponding cognitive tasks, and the organization of history lessons within the context of competency-based education. On the other hand, all aspects of implementing critical thinking development technology must be considered. The analysis and synthesis of experience in developing a textbook for the integrated course “Exploring History and Society” confirms that a competency-oriented concept of the textbook allows for the incorporation of critical thinking development technology into the textbook’s structure.
The text defines the essence and basic components of the pedagogical technology for developing critical thinking. It characterizes the tools for fostering critical thinking in education used by teachers, including the formulation of questions of various types and levels by both teachers and students (and answers to them) regarding various sources of information: textual, visual, and verbal. Additionally, it describes students’ resolution of cognitive tasks aimed at achieving higher-level learning outcomes (analysis, synthesis, evaluation) and special methods/ strategies for developing critical thinking. The text explains how these tools work in the educational process and how their use can be projected into the textual and extra-textual elements of the textbook’s methodological apparatus.
It is demonstrated that such implementation enriches the methodological apparatus of the textbook, enabling teachers to organize students’ active learning diversely and effectively, consciously monitor the growth of students’ critical thinking, and systematically enhance the quality of the educational process.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739036/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD%20%D0%93%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BD%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%2031.pdf
- Пометун, Олена Іванівна (orcid.org/0000-0002-4602-6383 <http://orcid.org/0000-0002-4602-6383>) and Гупан, Нестор Миколайович (orcid.org/0000-0001-8613-9705 <http://orcid.org/0000-0001-8613-9705>) (2023) Textbook for the Integrated Course “Exploring History and Society” as a Method for Development of Critical Thinking in 6th and 5th Grade Students Проблеми сучасного підручника (31). pp. 161-173. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2023-31-161-173
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2023-31-161-173