Record Details

Особливості діагностики та компенсації втрат у навчанні учнів засобами технології самостійного набуття знань з використанням електронних освітніх додатків

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738796/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/709
10.32405/2411-1309-2023-31-271-279
 
Title Особливості діагностики та компенсації втрат у навчанні учнів засобами технології самостійного набуття знань з використанням електронних освітніх додатків
Features of diagnostic and compensation of losses in education of students by means of technology of independent acquisition of knowledge using electronic educational applications
 
Creator Трубачева, Світлана Едуардівна
Прохоренко, О.О.
Калиш, Людмила Сергіївна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена проблемі подолання освітніх втрат учнів загальноосвітньої школи в аспекті недостатнього вміння самостійно вчитися. У статті наголошено на тому, що одним із важливих напрямів роботи із подолання освітніх втрат є підвищення рівня самостійності освітньої діяльності здобувачів освіти, їх навчальної вмотивованості, усвідомленості та активності в освітньому процесі через розвиток у них навчальної компетентності. Доведено, що ефективним засобом реалізації даної проблеми є технологія самостійного набуття знань учнів. Технологію самостійного набуття знань охарактеризовано, як: сукупність методів, форм і засобів педагогічної взаємодії суб’єктів освітнього процесу, ефективність якої забезпечується поєднанням на різних етапах таких методів навчання та засобів цифрової освіти, які активізують поняттєвий, практичний та наочно-образний компоненти мислення учнів, що сприяє підвищенню рівня сформованості їх навчальної компетентності.
У статті розкрито особливості її проєктування та можливості реалізації як в умовах дистанційного навчання, так й оф лайн. Використання дистанційних платформ в процесі реалізації даної технології дає змогу створити умови для реалізації різних форм занять, видів діяльності та ефективної організації контролю знань, умінь і навичок учнів; полегшити і вдосконалити розробку творчих робіт.
Основними етапами проєктування технології самостійного набуття знань є: визначення структури навчальної компетентності учнів; розробка психолого-педагогічного супроводу для діагностики рівня її сформованості в учнів, їх вмотивованості та готовності для подальшого розвитку цієї якості; визначення змісту навчального матеріалу, необхідного і достатнього для розвитку відповідних структурних компонентів навчальної компетентності; визначення методів та засобів цифрової освіти для її формування та методів рефлексії й оцінювання одержаних результатів. Аналіз результатів спостережень показав, що урізноманітнення методів навчання, які застосовуються в процесі реалізації технології самостійного набуття знань учнями в умовах дистанційного навчання, підвищує якість результатів, отриманих учнями в ході самостійної роботи, підвищує їх активність та самостійність у навчанні.
The article is devoted to the problem of overcoming the educational losses of secondary school students in the aspect of insufficient ability to learn independently. The article emphasizes that one of the important areas of work to overcome educational losses is to increase the level of independence of educational activities of education seekers, their educational motivation, awareness and activity in the educational process through the development of their educational competence. It has been proven that the technology of students’ independent acquisition of knowledge is an effective means of solving this problem. The technology of independent acquisition of knowledge is characterized as: a set of methods, forms and means of pedagogical interaction of subjects of the educational process, the effectiveness of which is ensured by the combination at different stages of such teaching methods and digital education tools that activate the conceptual, practical and visual components of students’ thinking, which contributes to increasing the level of formation of their educational competence.
The article reveals the features of its design and the possibility of its implementation both in the conditions of distance and offine learning. The use of remote platforms in the process of implementing this technology makes it possible to create conditions for the use of various forms of classes, types of activities and effective organization of control of students’ knowledge, abilities and skills; facilitate and improve the development of creative works.
The main stages of designing the technology of independent acquisition of knowledge are: determining the structure of the educational competence of students; development of psychological and pedagogical support for diagnosing the level of its formation in students, their motivation and readiness for further development of this quality; determination of the content of educational material, necessary and suffcient for the development of the relevant structural components of educational competence; determination of methods and means of digital education for its formation and methods of refection and evaluation of the obtained results. The analysis of the results of observations showed that the diversifcation of teaching methods, which are used in the process of implementing the technology of independent acquisition of knowledge by students in the conditions of distance learning, increases the quality of the results obtained by students during independent work, increases their activity and independence in learning.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738796/1/24.pdf
- Трубачева, Світлана Едуардівна (orcid.org/0000-0002-1400-9773 <http://orcid.org/0000-0002-1400-9773>), Прохоренко, О.О. (orcid.org/0000-0002-2691-9387 <http://orcid.org/0000-0002-2691-9387>) and Калиш, Людмила Сергіївна (orcid.org/0009-0002-6850-7812 <http://orcid.org/0009-0002-6850-7812>) (2023) Features of diagnostic and compensation of losses in education of students by means of technology of independent acquisition of knowledge using electronic educational applications Проблеми сучасного підручника (31). pp. 271-279. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2023-31-271-279
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2023-31-271-279