Record Details

Модель допитливого навчання Вінн Гарлен у контексті подолання освітніх втрат

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738963/
https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2023_2/7.pdf
10.32405/2413-4139-2023-2(31)-55-63
 
Title Модель допитливого навчання Вінн Гарлен у контексті подолання освітніх втрат
Winne Harlen model of inquiry based learning in the context of overcoming educational losses
 
Creator Ковальова, О.А.
Казакова, О.І.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Стаття присвячена основному підходу наукової освіти – науковій освіті на основі запиту (IBSE), який ще не має широкого застосування в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти України. У статті подано аналіз дидактичних засад допитливого навчання, теоретичні основи концепції «Великі ідеї», представлено і описано модель навчання через запит / дослідження одного з відоміших у світі науковців освітньої галузі в напрямі наукової освіти – Вінн Гарлен. Автори ставлять за мету популяризувати концепцію «Великі ідеї» наукової освіти через реалізацію практик допитливого навчання в шкільній і позашкільній освітній діяльності задля подолання освітніх втрат в Україні.
As a result of the military events that started on February 24, 2022, approximately two-thirds of students have left their homes, and the educational process in general education institutions was suspended for about a month, after which a gradual restoration of activity began through remote learning methods. Due to the limitations associated with the state of war, comprehensive and regular education poses a significant challenge. Therefore, there is a need to seek and implement effective models of scientific education to compensate for educational losses now. The article is dedicated to the main approach of scientific education – Inquiry-Based Science Education (IBSE), which has not yet been widely applied in the educational activities of general secondary education institutions in Ukraine. The article presents an analysis of the didactic principles of inquiry learning, the theoretical foundations of the “Big Ideas” concept, and describes the inquiry/research learning model of one of the world-renowned scientists in the field of science education – Wynne Harlen. The authors consider the stages of implementing the model on the example of teaching 5–6th grade students in the STEAM camp “Science Through Art”. Mastering the “Big Ideas” in science will develop students’ abilities to understand the fundamental aspects of events or phenomena in the natural world, enabling them to make informed decisions that affect their own well-being and that of others. Although not all natural science learning can or should be done through research, it plays a key role in developing students’ understanding. The effective application of the research method requires a lot of time, so it is necessary to choose such topics and types of activities that will best use the limited and precious teaching time, especially during the uncertainty of wartime. The authors aim to popularize the concept of “Big Ideas” in science education through the implementation of inquiry learning practices in school and extracurricular educational activities to overcome educational losses in Ukraine.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738963/1/7.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-0161-4026 <http://orcid.org/0000-0002-0161-4026>) and Казакова, О.І. (orcid.org/0000-0003-0651-091X <http://orcid.org/0000-0003-0651-091X>) (2023) Winne Harlen model of inquiry based learning in the context of overcoming educational losses Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 2 (31). pp. 55-63. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2023-2(31)-55-63
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2413-4139-2023-2(31)-55-63