Record Details

Розвиток емоційної саморегуляції молодших школярів із проявами обдарованості в процесі діяльності театрального гуртка

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738962/
https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2023/4/11.pdf
10.32405/2309-3935-2023-4(91)-68-75
 
Title Розвиток емоційної саморегуляції молодших школярів із проявами обдарованості в процесі діяльності театрального гуртка
Development of emotional self-regulation of primary schoolchildren with manifestations of giftedness in the process of organizing a theater circle
 
Creator Демченко, О.П.
Драбинюк, С.Ю.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Стаття присвячена актуальному питанню розвитку емоційної саморегуляції дітей молодшого шкільного віку з проявами обдарованості. Обґрунтовано важливість позитивного емоційного стану для творчої самореалізації талановитих особистостей, зокрема в умовах війни. З’ясовано афективний потенціал театрального мистецтва. Досліджено значення участі потенційно обдарованих учнів початкових класів у роботі театрального гуртка для розвитку їхньої емоційної сфери. Розкрито теоретичні та методичні особливості організації роботи театрального гуртка, модифіковано його структуру відповідно до завдань із розвитку емоційної саморегуляції дітей з ознаками обдарованості.
The article is devoted to the relevant issue of the development of emotional self-regulation of primary schoolchildren with manifestations of giftedness. In the context of European integration, despite the current realities and difficult conditions, Ukraine conducts research and organizes special work on the education of gifted children and youth. The importance of a positive emotional state for the creative self-realization of talented individuals, in particular in times of war, is substantiated. It has been found that self-regulation includes the ability to restrain one's own emotional manifestations as a kind of obstacle to interpersonal communication, and also involves the ability to show positive emotions, adequate to the situation. The affective potential of theatrical art, which is not only a purely artistic phenomenon, but also a special type of communication, since during its production there is a multi-vector artistic and emotional communication, is clarified. The importance of the participation of potentially gifted primary schoolchildren in the work of a theatre club for the development of their emotional sphere is investigated. The importance of the participation of potentially gifted primary school children in the work of a theatre circle for the development of their emotional sphere is investigated. While watching a play or participating in a theatrical performance, conditions are created for the development of children's talents, musical, artistic, acting and other abilities; the deployment of creative resources. Opportunities are also provided for adjusting the emotional sphere of the group's participants. The development of emotional self-regulation takes place during the organization of collective creative activity, which involves jointly choosing or creating a play, rehearsals, making costumes and scenery, staging a performance, reflecting on and analyzing the joint work on organizing a theatrical performance. The theoretical and methodological features of organizing the work of the theatre circle are revealed, its structure is modified in accordance with the tasks of developing emotional self-regulation of children with manifestations of giftedness.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738962/1/11.pdf
- Демченко, О.П. (orcid.org/0000-0001-5975-4470 <http://orcid.org/0000-0001-5975-4470>) and Драбинюк, С.Ю. (orcid.org/0000-0002-3750-3715 <http://orcid.org/0000-0002-3750-3715>) (2023) Development of emotional self-regulation of primary schoolchildren with manifestations of giftedness in the process of organizing a theater circle Освіта та розвиток обдарованої особистості, 4 (91). pp. 68-75. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2023-4(91)-68-75
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2023-4(91)-68-75