Теоретичні засади STEM-освіти учнів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738923/
http://sources.pnpu.edu.ua/article/view/270669 10.33989/2075-146X.2022.30.270669 |
|
Title |
Теоретичні засади STEM-освіти учнів
Theoretical foundations of STEM education of students |
|
Creator |
Піддячий, Микола Іванович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
STEM-освіта є низкою послідовно розташованих програм навчання для учнів з метою їхньої підготовки до продуктивної діяльності та освіти шляхом формування рівнів компетентностей, достатніх для продуктивної діяльності. Вона охоплює природничі науки, технології, технічну творчість, математику та спрямована на підготовку майбутніхфахівців для забезпечення галузевого розвитку. Впровадження STEM-освіти та розвиток у особистості здібностей і задатків до дослідницької й аналітичної роботи, експериментування та критичного мислення в умовах використання новітніх технологій дозволить підвищити ВВП України за рахунок створення підґрунтя для формування високої доданої вартості у продукті праці. Одним із ключових завдань STEM-освіти є забезпечення виходу особистості учня на новий рівень розвитку завдяки сформованості якостей і цінностей з метою цілеспрямованої реалізації власних і суспільно значущих цілей. Реалізація творчого потенціалу, здібностей і задатків у цьому процесі сприяє формуванню багатогранності психологічного і соціально-професійного досвіду. У результаті психологічної діяльності учня, запропонованій у процесі STEM-освіти, мають гармонізуватися компетентності за складовими психологічної сфери: когнітивна (знаннєва); операційно-технологічна (діяльнісна); мотиваційна (емоційна); етична; соціальна; поведінкова. Це дасть можливість учням на етапах адаптації, індивідуалізації та інтеграції виходити на самодостатній рівень автономності й конкурентоспроможності за рахунок запропонованого алгоритму ключових діяльностей. STEM education is a series of sequentially arranged learning programs for students with the purpose of preparing them for productive activities and education by forming levels of competences sufficient for productive activities. It covers natural sciences, technologies, technical creativity, mathematics and is aimed at training future specialists to ensure industry development. The introduction of STEM education and the development in the individual of abilities and aptitudes for research and analytical work, experimentation and critical thinking in the conditions of the use of the latest technologies will allow to increase the GDP of Ukraine by creating the basis for the formation of high added value in the labor product. One of the key tasks of STEM education is to ensure that the student's personality reaches a new level of development thanks to the formation of qualities and values for the purposeful realization of personal and socially significant goals. The realization of creative potential, abilities and aptitudes in this process contributes to the formation of a multifaceted psychological and socio-professional experience. As a result of the student's psychological activity, proposed in the process of STEM-education, competencies should be harmonized according to the components of the psychological sphere: cognitive (knowledge); operational and technological (activity); motivational (emotional); ethical; social; behavioral This will enable students at the stages of adaptation, individualization and integration to reach a self-sufficient level of autonomy and competitiveness due to the proposed algorithm of key activities. |
|
Publisher |
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738923/1/7-22_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B0_%D0%92%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%D0%B8%D0%A4%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B8%CC%86_30122022.pdf
- Піддячий, Микола Іванович (orcid.org/0000-0001-6571-1450 <http://orcid.org/0000-0001-6571-1450>) (2022) Theoretical foundations of STEM education of students Витоки педагогічної майстерності (30). pp. 166-173. ISSN 2075-146X 10.33989/2075-146X.2022.30.270669 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33989/2075-146X.2022.30.270669
|
|