Record Details

Організаційно-методичні засади реалізації самооцінювання якості освіти в закладі загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738887/
https://undip.org.ua/library/anotovani-rezultaty-naukovo-doslidnoyi-roboty-instytutu-pedahohiky-za-2023-rik/
 
Title Організаційно-методичні засади реалізації самооцінювання якості освіти в закладі загальної середньої освіти
Organizational and methodological basis for the implementation of self-assessment of the education quality in institution of general secondary education
 
Creator Лукіна, Т.О.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті схарактеризовано результати тематичного наукового дослідження та зміст монографії «Самооцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти: організаційно-методичний аспект». Розкрито передумови трансформації систем контролю та оцінювання діяльності середніх шкіл, обґрунтовано теоретичні засади самооцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти як чинника його розвитку. Особливу увагу приділено результатам емпіричного дослідження особливостей прояву певних елементів культури оцінювальної діяльності керівників шкіл. За допомогою методів статистичного аналізу доведено наявність особливостей і відмінностей у сприйнятті директорами шкіл та їх заступниками процедур оцінювання різноманітних складових освітніх та управлінських процесів у закладах освіти, що має практичне значення для забезпечення ефективної реалізації самооцінювання якості освіти в середній школі та розробці змісту програм підвищення кваліфікації керівників і педагогів освітніх установ.
The article describes the results of a thematic scientific study and the content of the monograph “Self-assessment of the quality of education and educational activities of an institution of general secondary education: organizational and methodological aspect.” The prerequisites for the transformation of systems for monitoring and evaluating the activities of secondary schools are revealed, and the theoretical foundations for self-assessment of the education quality and educational activities of a general education institution as a factor in its development are substantiated. Particular attention is paid to the results of an empirical study of the characteristics of the manifestation of certain elements of the culture of evaluation activities of school leaders. Using statistical analysis methods, it has been proven that there are features and differences in the perception of school principals and vice-principals regarding procedures for assessing various components of educational and management processes in educational institutions, which is of practical importance for ensuring the effective implementation of self-assessment of the education quality in secondary schools and the development of the content of advanced training programs for managers and teachers of educational institutions.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка
 
Date 2023
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738887/1/Anotovani-2024-59-60.pdf
- Лукіна, Т.О. (orcid.org/0000-0002-3802-6666 <http://orcid.org/0000-0002-3802-6666>) (2023) Organizational and methodological basis for the implementation of self-assessment of the education quality in institution of general secondary education In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2023 рік . Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 58-60. ISBN 978-966-644-622-3