Record Details

Pedagogical Discourse on the Reform of General Secondary Education in Soviet Ukraine through the Prism of Child Protection in the 1920s: the Struggle against Unification

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738882/
http://www.historiascholastica.com/cs/hs-22023
10.15240/tul/006/2023-2-009
 
Title Pedagogical Discourse on the Reform of General Secondary Education in Soviet Ukraine through the Prism of Child Protection in the 1920s: the Struggle against Unification
Педагогічний дискурс про реформування загальної середньої освіти в радянській Україні крізь призму захисту дітей у 1920-х роках: боротьба проти уніфікації
 
Creator Berezivska, L. D.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description The article reveals the leading ideas of Ukrainian teachers and civil leaders (V. Arnautov, Ya. Chepiha, T. Harbuz, H. Ivanytsia, Ya. Riappo, M. Skrypnyk, O. Zaluzhnyi, etc.) on reforming school education for the sake of development and protection of a child in the Ukrainian Socialist Soviet Republic (USSR) in the 1920s. It has been proven that after the defeat of the Ukrainian Revolution (1917–1921) and the capture of the territory of Ukraine by the Bolsheviks, the pedagogical discourse focused on the idea of creating a new labour school. It should be based on the following principles: labour, active, social education to protect the child, communist, the principle of Ukrainization and at the same time the imposition of Russification, etc. Ukrainian educators, looking for active methods of teaching children in a labour school, turned mainly to European and world pedagogical science (A. Binet, J. Dewey, F. Freeman, G. Kerschensteiner, E. Meumann, P. Natorp, F. Seidel, Ch. Spearman, W. Stern, L. Terman, E. Thorndike etc.). Pedagogical discourse was aimed at opposing the unification of school education according to the Russian model. The policy of Ukrainization was effective, so the all-Union authorities intensified ideological pressure, seeking to curtail this process. The struggle for the Ukrainian school ended tragically for Ukrainian teachers. This eloquently testifies to how the Soviet ideology during the reform used the ideas of social protection of the child, Ukrainization of the educational process to establish its own ideological and socio-political goals of the totalitarian society.
У статті розкриваються провідні ідеї українських педагогів та громадських діячів (В. Арнаутов, Я. Чепіга, Т. Гарбуз, Г. Іваниця, Я. Ряппо, М. Скрипник, О. Залужний та ін.) щодо реформування шкільної освіти задля розвитку та захисту дитини в Українській Соціалістичній Радянській Республіці (УРСР) у 1920-х роках. Доведено, що після поразки Української революції (1917–1921 рр.) і захоплення більшовиками території України педагогічний дискурс зосередився на ідеї створення нової трудової школи. Встановлено, що після поразки Української революції (1917–1921 рр.) і захоплення більшовиками території України педагогічний дискурс зосередився на ідеї створення нової трудової школи. В її основі повинні бути такі принципи: трудовий, активний, суспільно-просвітницький, захисту дитини, комуністичний, принцип українізації і водночас насадження русифікації тощо. Українські педагоги, шукаючи активних методів навчання дітей у трудовій школа, зверталися переважно до європейської та світової педагогічної науки (А. Біне, Дж. Дьюї, Ф. Фрімен, Г. Кершенштейнер, Е. Мейманн, П. Наторп, Ф. Зайдель, Ч. Спірмен, У. Стерн, Л. Терман, Е. Торндайк та ін.). Педагогічний дискурс був спрямований на протидію уніфікації шкільної освіти за російським зразком. Політика українізації була ефективною, тому загальносоюзна влада посилила ідеологічний тиск, прагнучи згорнути цей процес. Боротьба за українську школу закінчилася для українського вчителя трагічно. Це красномовно свідчить про те, як радянська ідеологія під час реформування використовувала ідеї соціального захисту дитини, українізації навчально-виховного процесу для утвердження власних ідеологічних і соціально-політичних цілей тоталітарного суспільства.
 
Publisher Tiskárna PROTISK
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738882/1/Pedagogical%20Discourse.pdf
- Berezivska, L. D. (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2023) Pedagogical Discourse on the Reform of General Secondary Education in Soviet Ukraine through the Prism of Child Protection in the 1920s: the Struggle against Unification Historia scholastica, 2. pp. 213-236. ISSN 2336-680X
10.15240/tul/006/2023-2-009
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.15240/tul/006/2023-2-009