Record Details

Проблематика цифрової компетентності в науковому доробку українських дослідників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738865/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/290811
10.32405/2663-5739-2023-7-252-274
 
Title Проблематика цифрової компетентності в науковому доробку українських дослідників
Problems of Digital Competence in the Scientific Production of Ukrainian Researchers
 
Creator Годецька, Тетяна Іванівна
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
 
Description У контексті виконання наукового дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід» (2023–2025 рр.) відділом наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського проаналізовано науковий доробок українських дослідників щодо проблематики формування й розвитку цифрової компетентності суб’єктів освітньої діяльності (наукових і педагогічних працівників, здобувачів освіти тощо). Розглянуто сучасні тенденції розвитку інформаційного суспільства та зумовлені ними ключові проблеми впровадження інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій в українську освіту, що потребують невідкладного розв’язання.
Розглянуто мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та коригувальний аспекти формування цифрової компетентності майбутніх педагогів. Зокрема, за показниками, що свідчать про позитивні мотиви, які забезпечують активність всіх суб’єктів освітнього процесу у формуванні їх цифрової компетентності, є усвідомлене розуміння ними необхідності розвивати здатності, пов’язані з цифровою компетентністю, прагнення до вивчення технік застосування засобів мультимедіа та ІКТ.
У статті йдеться про вагому характеристику становлення майбутнього фахівця в галузі освіти – цифрову компетентність, яка є складовою десяти основних компетентностей, прописаних у Концепції «Нова українська школа» (2016). Цифрову компетентність визнано однією з ключових компетентностей сучасної людини, яка займає провідне місце у їх переліку. Розкрито компоненти цифрової компетентності та узагальнено бачення складових цифрової компетентності. Розглянуто рамку цифрової компетентності для педагогічних та науково-педагогічних працівників, яка має п’ять сфер компетентності (цифрова грамотність, професійна залученість, цифрові освітні та наукові ресурси, освітня діяльність та цифрова компетентність здобувачів освіти).
In the context of the implementation of the scientific study "Information and analytical support of education and pedagogy: domestic and foreign experience" (2023–2025) by the department of scientific information and analytical support of education of V. O. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine have been analyzed the scientific achievements of Ukrainian researchers regarding the issues of formation and development of digital competence of subjects of educational activity (scientific and pedagogical workers, students of education, etc.). The current trends in the development of the information society and the key problems caused by them in the introduction of information, communication and digital technologies in Ukrainian education, which require an urgent solution, are considered. The motivational, cognitive, activity and corrective aspects of the formation of digital competence of future teachers are considered. In particular, the indicators that testify to the formation of positive motives that ensure the activity of all subjects of the educational space regarding the acquisition of digital competence are their conscious understanding of the need to develop abilities related to digital competence, the desire to learn multimedia and ICT tools. The article talks about an important characteristic of the formation of a future specialist in the field of education - digital competence, which is part of the ten basic competencies prescribed in the Concept "New Ukrainian School" (2016). Digital competence is recognized as one of the key competences of a modern person and occupies a leading place in their list. The components of digital competence and a generalized vision of the necessary components of digital competence are presented. The framework of digital competence for pedagogical and research-pedagogical workers is considered, which has 5 areas of competence: Digital literacy, Professional involvement, Digital educational and scientific resources, Educational activities and Digital competence of education seekers.
 
Publisher ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738865/1/%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-252-274-2023-%D0%9D%D0%9F%D0%A1-7-.pdf
- Годецька, Тетяна Іванівна (orcid.org/0000-0003-0550-1894 <http://orcid.org/0000-0003-0550-1894>) (2023) Problems of Digital Competence in the Scientific Production of Ukrainian Researchers Науково-педагогічні студії (7). ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2023-7-252-274
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2023-7-252-274