Record Details

Організаційно-педагогічні засади функціонування опорних закладів освіти в умовах децентралізації : монографія

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738784/
https://undip.org.ua/library/orhanizatsiyno-pedahohichni-zasady-funktsionuvannia-opornykh-zakladiv-osvity-v-umovakh-detsentralizatsii-monohrafiia-2/
 
Title Організаційно-педагогічні засади функціонування опорних закладів освіти в умовах децентралізації : монографія
Organizational and Pedagogical Foundations of the Functioning of Reference Educational Institutions in the Context of Decentralization: а monograph
 
Creator Калініна, Л.М.
Лісова, Н.І.
Топузов, Михайло Олегович
Калініна, Г. М.
Малюга, М.М.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description У монографії «Організаційно-педагогічні засади функціонування опорних закладів освіти в умовах децентралізації» [2 доповнене видання] представлено науково обґрунтовані організаційнопедагогічні засади створення опорних закладів освіти та розвитку їх мережі в умовах децентралізації в країні; обґрунтовані тенденції децентралізації в освіті.
Розкрито теоретико-методологічні засади багатовекторного людиноцентристського розвитку опорного закладу освіти та його моделювання; обґрунтовано і розкрито концептуальну модель багатовекторного людиноцентристського розвитку опорного закладу освіти як складно організованої соціокультурної системи на довірчих засадах; факторно-критеріальний підхід до оцінювання розвитку опорного закладу освіти в умовах децентралізації та факторно-критеріальну модель оцінювання ефективності інформаційного забезпечення організаційного механізму управління опорною школою; педагогічний засіб «Довіра».
У додатку монографії наведено програму підвищення кваліфікації для педагогічних працівників «Моделювання освітнього простору закладу загальної середньої освіти» спрямовану на ознайомлення феномену «освітній простір» у бінарному взаємозв’язку з інформаційно-освітнім середовищем закладу освіти цифрового суспільства на інтеграційних засадах людиноцентризму відповідно до державної політики в сфері освіти.
Монографія може бути використана під час розв’язання нових наукових задач, проведення наукових досліджень та у практичній діяльності керівників опорних закладів освіти, філій, закладів освіти різних типів, керівників і педагогічних працівників на курсах підвищення кваліфікації керівників закладів освіти, навчанні магістрів за спеціальністю «Управління навчальним закладом», навчання здобувачів вищої освіти наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки».
The monograph «Organizational and Pedagogical Foundations of the Functioning of Reference Educational Institutions in the Context of Decentralization» presents scientifically based organizational and pedagogical foundations for the creation of reference Educational Institutions and the development of their network in the context of decentralization; justified trends in decentralization in Education; the specifics of management activities and the development of Professional Competence of the head as a key figure of the reference Educational Institution, Educational Manager and Leader; the content and structure of professional subjectivity of Educational Managers.
The theoretical and methodological foundations of multi-vector human-centred development of a reference educational institution and its modelling as a complex organized system on a trust basis are revealed; a conceptual model of multi-vector human-centred development of a reference Educational Institution as a complex socio-cultural system is presented; the factor-criterion approach to assessing the development of a reference Educational Institution in the context of decentralization and the factor-criterion model for evaluating the effectiveness of information support for the organizational Management mechanism of a reference school are substantiated and disclosed.
The monograph can be used in solving new scientific problems, conducting scientific research and in the practical activities of referencefor heads of educational institutions, branches, Educational Institutions of various types, managers and teachers at advanced training courses for heads of educational institutions, training Masters in the specialty «Management of an Educational Institution», training applicants for higher education for the degree of Doctor of philosophy in the specialty 011 «Educational, Pedagogical Sciences».
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2023
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738784/1/Monohrafiia-Kalinina_s-1.pdf
- Калініна, Л.М. (orcid.org/0000-0003-0534-6089 <http://orcid.org/0000-0003-0534-6089>), Лісова, Н.І. (orcid.org/0000-0001-9363-0981 <http://orcid.org/0000-0001-9363-0981>), Топузов, Михайло Олегович (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>), Калініна, Г. М. (orcid.org/0000-0002-9405-9278 <http://orcid.org/0000-0002-9405-9278>) and Малюга, М.М. (orcid.org/0000-0003-2054-7444 <http://orcid.org/0000-0003-2054-7444>) (2023) Organizational and Pedagogical Foundations of the Functioning of Reference Educational Institutions in the Context of Decentralization: а monograph Technical Report. Педагогічна думка, м. Київ, Україна.