Record Details

Державно-громадська партнерська взаємодія в управлінні закладами загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738852/
https://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/483
10.37915/pa.vi54.483
 
Title Державно-громадська партнерська взаємодія в управлінні закладами загальної середньої освіти
State-public partnership interaction in the management of institutions of general secondary education
 
Creator Попович, Л.М.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті визначено сутність поняття «державно-громадська партнерська взаємодія» в управлінні закладами загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО); представлено результати опитування керівників експериментальних ЗЗСО, членів асоціації керівників шкіл України (АКШУ) щодо стану державно-громадського управління у їх практичній діяльності, державно-громадської партнерської взаємодії в управлінні закладами загальної середньої освіти в умовах розвитку місцевого самоврядування; визначено характерні ознаки державно-громадської партнерської взаємодії в управлінні закладами загальної середньої освіти.
Визначено, що в умовах розвитку місцевого самоврядування й децентралізації влади, передання повноважень від центральних органів влади до органів місцевого самоврядування, територіальних громад є вже напрацьований позитивний досвід, здійснюється науково-методичне обгрунтування проблеми, проте існує потреба розроблення нової концепції, змісту, форм і механізмів реалізації державно-громадської партнерської взаємодії в управлінні закладами загальної середньої освіти.
Авторкою розглянуто умови успішного впровадження державно-громадської партнерської взаємодії в управлінні закладами загальної середньої освіти та акцентовано на провідній ролі мотивації насамперед керівників та їхніх управлінських команд, органів самоврядування закладів освіти, територіальних громад, інших партнерів – органів влади та управління загальною середньою освітою, органів місцевого самоврядування, місцевої спільноти, роботодавців, меценатів, приватних структур – із розподілом функцій і відповідальності.
На основі контент-аналізу теоретичних джерел і нормативно-правових документів, а також урахування результатів дослідження виявлено й обгрунтовано характерні ознаки державно-громадської партнерської взаємодії в управлінні закладами загальної середньої освіти в педагогічній практиці.
The article defines the essence of the definition of "state-public partnership interaction" in the management of general secondary education institutions; the results of a survey of heads of experimental general secondary education institutions, members of the Association of School Heads of Ukraine, the state of state-public administration in their practical activities, state-public partnership interaction in the management of general secondary education institutions in the context of the development of local self-government are presented; the characteristic features of state-public partnership interaction in the management of general secondary education institutions are outlined.
It is determined that in the conditions of the development of local self-government and decentralization of power, the transfer of powers from central authorities to local self-government bodies, territorial communities, there is positive experience, scientific and methodological substantiation of the problem is carried out, which confirms that there is a need to develop a new concept, content, forms and mechanisms of implementation of state-public partnership interaction in the management of general secondary education institutions.
The author of the article has considered the conditions for the successful implementation of state-public partnership interaction in the management of general secondary education institutions and emphasized the leading role of motivation, first of all, managers and their management teams, self-governing bodies of educational institutions, territorial communities, other partners: authorities and management of general secondary education institutions, local self-government bodies, the local community, employers, patrons, private structures - with the distribution of functions and responsibilities.
On the basis of the content analysis of theoretical sources and legal documents, as well as taking into account the results of the study, we have identified and substantiated the characteristic features of state-public partnership interaction in the management of general secondary education institutions in pedagogical practice.
 
Publisher КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738852/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%85_%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%9B.%20%D0%9C._2023-166-175.pdf
- Попович, Л.М. (orcid.org/0000-0001-8231-8124 <http://orcid.org/0000-0001-8231-8124>) (2023) State-public partnership interaction in the management of institutions of general secondary education Педагогічний альманах (54). pp. 166-175. ISSN 2616-5597
10.37915/pa.vi54.483
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37915/pa.vi54.483