Record Details

Теоретико-методологічні аспекти державно-громадського управління як демократичної моделі керівництва закладами загальної середньої освіти в сучасних умовах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738850/
https://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/488
10.37915/pa.vi54.488
 
Title Теоретико-методологічні аспекти державно-громадського управління як демократичної моделі керівництва закладами загальної середньої освіти в сучасних умовах
Theoretical and methodological aspects of state and public administration as a democratic model of management of institutions of general secondary education in modern conditions
 
Creator Онаць, Олена Миколаївна
Чижевський, Борис Григорович
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті визначено теоретико-методологічні аспекти державно-громадського управління як демократичної моделі керівництва закладами загальної середньої освіти в сучасних умовах, що є особливо важливим в умовах війни, воєнного стану та підготовки до післявоєнного відновлення України та її освіти, зокрема обґрунтовано два основоположні, на думку авторів статті, методологічні підходи – людиноцентричний та системний; зазначено, що методологія державно-громадського керівництва ЗЗСО як демократичної моделі має особливості як філософська, юридична та педагогічна категорії, та розкрито їх змістовне наповнення; окреслено засадничі принципи за результатами дослідження; доведено, що сучасне державно-громадське управління ЗЗСО є складною, динамічною категорією, що передбачає використання комплексу заходів дослідження, які утворюють відповідний категоріальний апарат. Цей процес досить різноманітний за своїми організаційними, супровідними, контрольними формами, змістом, моделюванням, методами реалізації та засобами конструювання; зроблено висновок, що державно-громадське управління як демократична модель керівництва ЗЗСО – це система, яка фокусується на процесах співорганізації та вдосконалення, спільному визначенні сукупності внутрішніх і зовнішніх взаємозв’язків, взаємозв’язку й розвитку, ролі середовища в цих процесах, коли потребує врегулювання суперечливе співвідношення позитивної й негативної діяльності партнерів, їх рівносильного впливу в державно-громадському управлінні, дотримання принципів демократії, гуманізму в організації самоврядування й співуправління в управлінні закладом освіти, продуктом якого має бути узгоджений інноваційний розвиток системи й підсистем, соціальний порядок загалом і правопорядок зокрема, активність і компетентність усіх суб’єктів.
The article defines the theoretical and methodological aspects of state-public administration as a democratic model of management of general secondary education institutions in modern conditions, which is especially important in the conditions of war, martial law and preparation for the post-war recovery of Ukraine and education. In particular, two fundamental methodological approaches are substantiated in the article such as human-centered and systemic. It is stated that the methodology of the state-community as a democratic model of the management of general secondary education institutions has features as a philosophic, legal and pedagogical category and their content is revealed. Basic principles based on research results are outlined. It is proved that the modern state and public management of a general secondary education institution is a complex, dynamic category, which involves the use of a complex of research measures that form the appropriate categorical apparatus.
This process is quite diverse in its organizational, accompanying, control forms, content, modelling, implementation methods and means of construction. It is concluded that state-public administration as a democratic model of management of a general secondary education institution is a system that focuses on the processes of co-organization and improvement, joint determination of the set of internal and external relationships, interconnection and development, the role of the environment in these processes, when it needs regulation the contradictory ratio of positive and negative activities of partners, their equal influence in state and public administration, observance of the principles of democracy, humanism in the organization of self-government and co-management in the management of an education institution, the product of which should be the coordinated innovative development of the system and subsystems, the social order in general and law and order, in particular, the activity and competence of all subjects.
 
Publisher КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738850/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%85_%D0%9E.%20%D0%9E%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%8C%2C%20%D0%91.%20%D0%A7%D0%B8%D0%B6%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_2023-157-166.pdf
- Онаць, Олена Миколаївна (orcid.org/0000-0003-3323-1289 <http://orcid.org/0000-0003-3323-1289>) and Чижевський, Борис Григорович (orcid.org/0000-0002-7878-1180 <http://orcid.org/0000-0002-7878-1180>) (2023) Theoretical and methodological aspects of state and public administration as a democratic model of management of institutions of general secondary education in modern conditions Педагогічний альманах (54). pp. 157-166. ISSN 2616-5597
10.37915/pa.vi54.488
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37915/pa.vi54.488