Record Details

Проблема розвитку дослідницької компетентності вчителів української мови і літератури в наукових дослідженнях

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738820/
http://innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_2/23.pdf
10.32782/2663- 6085/2023/65.2.23
 
Title Проблема розвитку дослідницької компетентності вчителів української мови і літератури в наукових дослідженнях
The problem of developing research competence of Ukrainian language and literature teachers in scientific research
 
Creator Сердюк, Г.А.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті представлено аналіз науковопедагогічних розвідок з проблеми розвитку дослідницької компетентності вчителя української мови і літератури ліцею. Теоретико-методологічну основу дослідження становлять наукові розвідки щодо формування та розвитку дослідницької компетентності вчителів-філологів.
Визначено основні напрями досліджень, зокрема в системі підготовки майбутніх фахівців, у системі науково-методичної роботи ліцею (школи), у системі післядипломної підготовки вчителів-філологів. Проаналізовано тематику дисертаційних досліджень щодо проблеми дослідницької компетентності вчителя. Здійснено систематизацію проаналізованих джерел.
Запропонована авторська класифікація наукових досліджень з проблеми розвитку дослідницької компетентності вчителяфілолога. З’ясовано актуальність теми. Водночас проведений аналіз засвідчує відсутність фундаментальних досліджень, у яких були б обгрунтовані педагогічні умови розвитку дослідницької компетентності вчителя-словесника в системі науковометодичної роботи ліцею. Ще не розроблено модель розвитку досліджуваної компетентності в системі науково-методичної роботи ліцею та методика впровадження такої моделі.
Методологія дослідження передбачає застосування теоретичних методів: аналіз, узагальнення науково-педагогічних джерел із проблеми розвитку дослідницької компетентності вчителів української мови і літератури для з’ясування стану вивчення наукової проблеми. Використано метод синтезу, що уможливив розуміння актуальності проблеми розвитку дослідницької компетентності філолога в парадигмі сучасної освіти.
Мета статті – ретельно проаналізувати наукові доробки вітчизняних учених з проблеми розвитку дослідницької компетентності вчителів української мови і літератури ліцею, визначити рівень розробленості теми та перспективи подальших наукових розвідок досліджуваного феномену в системі науково-методичної роботи ліцею.
The article presents an analysis of scientific and pedagogical research on the problem of developing the research competence of the Ukrainian language and literature teacher at a lyceum. The theoretical-methodological basis of the research is scientific research on the formation and development of research competence of philology teachers.
The main areas of research are defined, in particular in the system of training future specialists, in the system of scientific and methodical work of lyceums (schools), in the system of post-graduate training of philology teachers. The topic of dissertation research on the problem of the teacher’s research competence has been analyzed. The analyzed materials were systematized.
The proposed author’s classification of scientific research on the problem of developing the research competence of a philology teacher. The relevance of the topic has been clarified. At the same time, the conducted analysis confirms the absence of fundamental research, which would have justified the pedagogical conditions for the development of the research competence of the lexicographer in the system of scientific and methodological work of the lyceum. A model of the development of researched competence in the system of scientific and methodical work of the lyceum and a method of implementing such a model have not been developed.
The research methodology involves the application of theoretical methods: analysis, generalization of scientific and pedagogical sources on the problem of the development of research competence of teachers of the Ukrainian language and literature in order to clarify the state of study of the scientific problem. The method of synthesis was used, which made it possible to understand the relevance of the problem of developing the research competence of a philologist in the paradigm of modern education.
The purpose of the article is to carefully analyze the scientific works of domestic scientists on the problem of developing the research competence of Ukrainian language and literature teachers of the lyceum, to determine the level of development of the topic and the prospects of further scientific investigations of the studied phenomenon in the system of scientific and methodological work of the lyceum.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738820/1/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B4%D1%8E%D0%BA%20%D0%93.%D0%90.%20%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD.%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D1%83%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B2%20%D0%A3%D0%9C%D0%9B%20%D0%B2%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2.%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D1%85.pdf
- Сердюк, Г.А. (orcid.org/0000-0003-2660-5553 <http://orcid.org/0000-0003-2660-5553>) (2023) The problem of developing research competence of Ukrainian language and literature teachers in scientific research Інноваційна педагогіка, 2 (65). pp. 111-116. ISSN 2663-6085
10.32782/2663- 6085/2023/65.2.23