Record Details

Слухоорієнтовані технології розвитку словесного мовлення дітей з кохлеарними імплантами

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738817/
https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/141
10.33189/ectu.v110i2.141
 
Title Слухоорієнтовані технології розвитку словесного мовлення дітей з кохлеарними імплантами
Hearing-oriented technologies for the development of speech in children with cochlear implants
 
Creator Жук, В.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Мета статті – проаналізувати понятійний апарат, сутність, складові та змістовий аспект слухоорієнтованих технологій в освітній практиці роботи з дітьми з кохлеарними імплантами. Методи дослідження: аналіз міжнародного та вітчизняного практичного досвіду; експертне обговорення. Результати. Розглянуто сутність дефініцій «педагогічна технологія», «мовленнєвий розвиток», «слухомовленнєвий розвиток», «слухоорієнтовані технології» у контексті корекційно-розвивальної роботи з дітьми з кохлеарними імплантами. Виявлено основні характеристики, за якими технологія роботи з дітьми з порушеннями слуху може бути віднесена до слухоорієнтованої, а саме: слухоорієнтований стиль взаємодії дорослих з дитиною; родиноцентрованість корекційно-розвивального впливу; обов’язковість раннього втручання, що передбачає тріаду виявлення, слухопротезування, раннього педагогічного пливу; комплексність, що поєднує медико-технічну, соціальну, економічну, психологічну, педагогічну складові; залучення ресурсів держави (державні програми скринінгу слуху, раннього втручання, слухопротезування та ін.), громади (батьківські громадські організації, громадські організації носіїв кохлеарних імплантів та ін.), родини. З’ясовано, що слухоорієнтовані технології мають міждисциплінарний характер реалізації, містять діагностичну, медико-реабілітаційну, соціально-педагогічну та навчально-просвітницьку складові. Зазначено широке розповсюдження слухоорієнтованих технологій у сучасних освітніх практиках, що засвідчує їх ефективність та конкурентноспроможність у варіативних системах супроводу дітей, слухопротезованих системами кохлеарної імплантації. Висновки. Результати аналізу понятійного апарату, притаманного науковому дискурсу, присвяченому слухоорієнтованим технологіям супроводу дітей з порушеннями слуху, дозволили розглядати слухомовленнєвий розвиток дітей з кохлеарними імплантами як процес і результат опанування словесного мовлення з опорою на доступні слухові враження, а слухоорієнтовані технології як системи педагогічних впливів, спроєктовані задля досягнення мети формування словесного мовлення на відновленій слуховій основі у максимально наближений до природного спосіб. Виявлення спільних структурних складових, основних підходів, методичних засобів слухоорієнтованих технологій можуть слугувати підґрунтям для подальшого удосконалення варіативної системи супроводу дітей з кохлеарними імплантами у нашій країні.
The purpose of the article is to analyze the conceptual apparatus, essence, components and content aspect of hearing-oriented technologies in the educational practice of working with children with cochlear implants. Research methods: analysis of international and domestic practical experience; expert discussion. The results. The essence of the definitions "pedagogical technology", "speech development", "auditory-speech development", "hearing-oriented technologies" in the context of corrective and developmental work with children with cochlear implants is considered. The main characteristics have been identified, according to which the technology of working with children with hearing impairment can be classified as hearing-oriented, namely: hearing-oriented style of interaction between adults and children; family-centeredness of corrective and developmental influence; the necessity of early intervention, which involves the triad of detection, hearing aids, and early pedagogical support; complexity, combining medical and technical, social, economic, psychological, pedagogical components; involvement of state resources (state programs of hearing screening, early intervention, hearing aids, etc.), communities (parental public organizations, public organizations of cochlear implant wearers, etc.), families. It was found that hearing-oriented technologies have an interdisciplinary nature of implementation, contain diagnostic, medical-rehabilitation, social-pedagogical and educational-educational components. The widespread distribution of hearing-oriented technologies in modern educational practices is noted, which proves their effectiveness and competitiveness in variable support systems for children with hearing aids with cochlear implantation systems. Conclusions. The results of the analysis of the conceptual apparatus inherent in the scientific discourse dedicated to hearing-oriented technologies for accompanying children with hearing impairments allowed us to consider the hearing-speech development of children with cochlear implants as the process and result of mastering verbal speech based on available auditory impressions, and hearing-oriented technologies as systems of pedagogical influences designed for achieving the goal of forming verbal speech on a restored auditory basis in a way that is as close to natural as possible. Identification of common structural components, main approaches, methodological tools of hearing-oriented technologies can serve as a basis for further improvement of the variable system of accompanying children with cochlear implants in our country.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738817/1/document.pdf
- Жук, В.В. (orcid.org/0000-0001-8183-5250 <http://orcid.org/0000-0001-8183-5250>) (2023) Hearing-oriented technologies for the development of speech in children with cochlear implants Особлива дитина: навчання і виховання, 2 (110). pp. 129-148. ISSN 2312-2781
10.33189/ectu.v110i2.141
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/ectu.v110i2.141