Record Details

Організаційно-змістові засади розвитку слухового сприймання та формування мовлення дітей з кохлеарними імплантами

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738815/
https://www.spp.org.ua/index.php/journal/article/view/210
10.33189/epsn.v1i21.210
 
Title Організаційно-змістові засади розвитку слухового сприймання та формування мовлення дітей з кохлеарними імплантами
Organizational and content principles of the development of auditory perception and speech formation of children with cochlear implants
 
Creator Жук, В.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Мета статті – проаналізувати систему супроводу дітей з кохлеарними імплантами у нашій країні, розробити прогностичні припущення щодо її розвитку та шляхи вдосконалення з врахуванням світового досвіду та вітчизняного контексту.

Методи дослідження: історико-генетичний аналіз; аналіз міжнародного та вітчизняного практичного досвіду; опитування у форматі напівструктурованого інтерв’ю; якісний та кількісний аналіз отриманих даних; експертне обговорення.

Результати. Здійснено аналіз вітчизняного нормативно-правового поля комплексного супроводу дітей з кохлеарними імплантами та виявлено, що у державній системі допомоги дітям з порушеннями слуху в Україні в останні роки означилися очевидні позитивні зрушення, орієнтирами для яких слугують світові стандарти. Результати історико-генетичного аналізу теоретичних джерел та практичного досвіду стали підставою для виокремлення сучасного періоду як окремого етапу становлення технологій слухомовленнєвого розвитку дітей з порушеннями слуху, що характеризується активним використанням скоригованого з допомогою високотехнологічних слухових апаратів та кохлеарних імплантів фізичного слуху як основи для розвитку словесного мовлення. Визначено організаційно-змістові складові міждисциплінарного корекційно-розвивального впливу на слухомовленнєвий розвиток дітей з кохлеарними імплантами. Презентовано результати дослідження освітнього контексту та актуального стану слухомовленнєвого розвитку дітей з кохлеарними імплантами. На основі визначених предикатів зроблено прогностичні припущення щодо розвитку системи супроводу дітей з кохлеарними імплантами та їхніх родин в Україні.

Висновки. Визначено перспективи подальшого розвитку системи розвитку слухового сприймання та формування мовлення дітей з кохлеарними імплантами:

- інституційні (збільшення закладів, які надають корекційно-розвивальну допомогу, узгодження діяльності різних закладів, які надають окремі послуги на засадах міждисциплінарності);

- методично-змістові (запровадження методичних підходів, які враховують можливості слуху; подальше забезпечення закладів освіти науково-методичними, дидактичними розробками відповідного змісту, методичними рекомендаціями щодо адаптування навчального процесу до потреб дітей з кохлеарними імплантами);

- організаційні (створення бази даних, скринінг слуху, залучення максимальної кількості дітей до послуг раннього втручання; розв’язання проблем територіальної доступності послуг через збільшення кількості закладів та впровадження сучасних форм надання).
The purpose of the article to analyze the system of accompanying children with cochlear implants in our country, to develop prognostic assumptions about its development and ways of improvement, taking into account world experience and the domestic context.
Research methods: historical and genetic analysis; analysis of international and domestic practical experience; survey in the format of a semi-structured interview; qualitative and quantitative analysis of the received data; expert discussion.
Results. An analysis of the domestic normative legal field of comprehensive support for children with cochlear implants was carried out and it was found that in the state system of assistance to children with hearing impairments in Ukraine in recent years, obvious positive changes have been made, which are guided by world standards. The results of the historical-genetic analysis of theoretical sources and practical experience became the basis for distinguishing the modern period as a separate stage of the formation of technologies for the hearing and speech development of children with hearing impairments, characterized by the active use of physical hearing corrected with the help of high-tech hearing aids and cochlear implants as a basis for the development of verbal speech. The organizational and content components of the interdisciplinary corrective and developmental impact on the hearing and speech development of children with cochlear implants have been determined. The results of the study of the educational context and the current state of hearing and speech development of children with cochlear implants are presented. On the basis of the determined predicates, prognostic assumptions are made regarding the development of the support system for children with cochlear implants and their families in Ukraine.
Conclusions. Prospects for further development of the auditory perception development system and speech formation of children with cochlear implants have been determined:
- institutional (increase of institutions that provide correctional and developmental assistance, coordination of activities of various institutions that provide separate services on the basis of interdisciplinary),
- methodical and content (introduction of methodical approaches that take into account hearing capabilities; further provision of educational institutions with scientific and methodical, didactic developments of appropriate content, methodical recommendations for adapting the educational process to the needs of children with cochlear implants),
- organizational (creating a database, hearing screening, involving the maximum number of children in early intervention services; solving the problems of territorial availability of services due to an increase in the number of institutions and the introduction of modern forms of provision).
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738815/1/210-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-600-1-10-20230621.pdf
- Жук, В.В. (orcid.org/0000-0001-8183-5250 <http://orcid.org/0000-0001-8183-5250>) (2022) Organizational and content principles of the development of auditory perception and speech formation of children with cochlear implants Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (21). pp. 22-41. ISSN 2313-4011
10.33189/epsn.v1i21.210
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/epsn.v1i21.210