Record Details

Peculiarities of educational and methodological support of the educational process in the conditions of digitalization of society

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738797/
https://eu-conf.com/ua/events/the-latest-information-and-communication-technologies-in-education/
 
Title Peculiarities of educational and methodological support of the educational process in the conditions of digitalization of society
Особливості навчально-методичного забезпечення освітнього процесу в умовах цифровізації суспільства
 
Creator Трубачева, Світлана Едуардівна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Modern trends of informatization and digitization in education cause transformational processes in educational and methodological support in general and classic school textbooks in particular. At the current stage of the development of pedagogical science, the textbook is considered as a complete system that belongs to a more complex system of education, it loses some of its characteristics inherent in it in the past, when it was a universal means of education . Gradually, the functions of the textbook were distributed among other elements of the educational and methodological complex: manuals (paper electronic, network resources), problem collections, notebooks with a printed basis, test tasks, reference books, textbooks, methodical guides for the teacher . SMART Board technology can also be a source of new information in the educational and methodological complex. The textbooks of the new generation actively use QR codes during creative tasks and in search activities, which, with the help of smartphones, provide the student with extensive information in 3-D format.
Сучасні тенденції інформатизації та цифровізації в освіті спричинюють трансформаційні процеси в навчально-методичному забезпеченні загалом і класичному шкільному підручнику зокрема. На сучасному етапі розвитку педагогічної науки підручник розглядається як цілісна система, що належить до складнішої системи навчання, втрачає частину своїх характеристик, притаманних йому в минулому, коли він був універсальним засобом навчання. Поступово функції підручника розподілилися між іншими елементами навчально-методичного комплексу: посібниками (паперовими електронними, мережевими ресурсами), збірниками задач, зошитами з друкованою основою, тестовими завданнями, довідниками, хрестоматіями, методичними посібниками для вчителя. Джерелом нової інформації в навчально-методичному комплексі може також бути технологія SMART Board. Підручники нового покоління активно використовують під час творчих завдань та у пошуковій діяльності QR-коди, які за допомогою смартфонів дають учневі широку інформацію у 3-D форматі.
 
Publisher European conference
 
Date 2023
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738797/1/%D0%9E%D0%A1%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E-%D0%9C%D0%95%D0%A2%D0%9E%D0%94%D0%98%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%97%D0%90%D0%91%D0%95%D0%97%D0%9F%D0%95%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A6%D0%95%D0%A1%D0%A3%20%D0%92%20%D0%A3%D0%9C%D0%9E%D0%92%D0%90%D0%A5%20%D0%A6%D0%98%D0%A4%D0%A0%D0%9E%D0%92%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%87%20%D0%A1%D0%A3%D0%A1%D0%9F%D0%86%D0%9B%D0%AC%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%90.pdf
- Трубачева, Світлана Едуардівна (orcid.org/0000-0002-1400-9773 <http://orcid.org/0000-0002-1400-9773>) (2023) Peculiarities of educational and methodological support of the educational process in the conditions of digitalization of society In: The XI International Scientific and Practical Conference "The latest information and communication technologies in education", November 27-29, 2023 . European conference, с. Florence, Italy, pp. 343-345. ISBN 9-789-46485-380-3