Record Details

Методика організації самостійної роботи майбутніх кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738790/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/891
10.32835/2707-3092.2023.27.166-174
 
Title Методика організації самостійної роботи майбутніх кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання
Methodology of organizing independent work of future qualified workers in blended learning conditions
 
Creator Майборода, Людмила Анатоліївна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність дослідження зумовлено змінами у сфері професійної освіті, впровадження змішаного навчання у професійній (професійно-технічній) освіті, необхідністю дистанційного й он-лайн навчання, підготовки майбутніх кваліфікованих робітників до самосійного навчання й самоорганізації, що вимагає пошуку нових підходів до організації педагогічними працівниками їх самостійної роботи, потребою розробки методики організації самостійної роботи майбутніх кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання.
Мета полягає у висвітленні результатів дослідження та методики організації самостійної роботи майбутніх кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання, задля підвищення ефективності організації й проведення педагогічними працівниками самостійної навчальної роботи, якості її виконання здобувачами освіти.
Методи: вивчення наукової літератури, нормативно-правових документів, емпіричних даних щодо організації самостійної роботи майбутніх кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання, задля виявлення сучасного стану, аналізу методик організації самостійної роботи здобувачів освіти в умовах змішаного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти).
Результати: на основі аналізу наукової літератури, нормативно-правових документів, емпіричних даних виявлено та проаналізовано тенденції організації самостійної роботи в закладах професійної (професійно-технічної) освіти; розроблено методику організації самостійної роботи майбутніх кваліфікованих робітників в умовах змішаного навчання; визначено її поняття та етапи реалізації.
Висновки: реалізація розробленої методики сприяє успішному виконанню здобувачами освіти навчальних завдань, оволодінню професійними знаннями, формуванню умінь й навичок, розвитку навичок самоорганізації, планування роботи й часу, самоконтролю, підвищення рівня цифрової культури, що перспективі виявлятиметься через підвищення рівня впевненості та самостійності особистості, вмінні планувати власний час, взаємодіяти у цифровому суспільстві, бути конкурентоздатним на ринку праці, мобільним, професійно зростати впродовж життя.
Relevance. The research is driven by changes in the field of professional education, the implementation of blended learning in professional (vocational-technical) education, the necessity for distance and online learning, preparation of future qualified workers for independent learning and self-organization, which requires the search for new approaches by pedagogical staff in organizing their independent work, and the need to develop a methodology for organizing the independent work of future qualified workers in blended learning conditions.
The aim is to highlight the results of the research and methodology of organizing the independent work of future qualified workers in blended learning conditions, to enhance the effectiveness of organizing and conducting independent educational work by pedagogical staff, and the quality of its execution by educational seekers.
Methods: studying scientific literature, normative-legal documents, empirical data regarding the organization of independent work of future qualified workers in blended learning conditions, to identify the current state, analyze the methods of organizing independent work of educational seekers in the conditions of blended learning in institutions of professional (vocational-technical) education.
Results: Based on the analysis of scientific literature, normative-legal documents, and empirical data, trends in organizing independent work in institutions of professional (vocational-technical) education have been identified and analyzed; a methodology for organizing the independent work of future qualified workers in blended learning conditions has been developed; its concepts and implementation stages have been defined.
Conclusions: The implementation of the developed methodology contributes to the successful performance of educational tasks by learners, mastery of professional knowledge, formation of skills and abilities, development of self-organization skills, work and time planning, self-control, enhancement of the level of digital culture, which prospectively will manifest through increased levels of confidence and independence of the individual, ability to plan one's time, interact in a digital society, be competitive in the labor market, mobile, and professionally grow throughout life.
 
Publisher ІПО НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738790/1/Mayboroda--UA%E2%80%93.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/738790/2/Mayboroda%2B--ENG%E2%80%93.pdf
- Майборода, Людмила Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-4869-7786 <http://orcid.org/0000-0003-4869-7786>) (2023) Methodology of organizing independent work of future qualified workers in blended learning conditions Професійна педагогіка, 2 (27). pp. 166-174. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.27.166-174
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2023.27.166-174