Record Details

Methodology of designing computer ontology of subject discipline by future teachers-engineers

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717013/
http://ceur-ws.org/Vol-2433/
 
Title Methodology of designing computer ontology of subject discipline by future teachers-engineers
Методика проектування комп'ютерної онтології предметної дисципліни майбутніми інженерами-педагогами
 
Creator Tsidylo, I.M.
Tereshchuk, Hryhorii V.
Kozibroda, Serhiy V.
Kravets, Svitlana V.
Savchyn, Tetiana O.
Naumuk, Iryna M.
Kassim, D.A.
 
Subject 004.94 Simulation
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article deals with the problem of the methodology of designing computer ontology of the subject discipline by the future teachers-engineers in the field of computer technologies. The scheme of ontology of the subject discipline is presented in which the set of concepts of the future computer ontology and the set of relations between them are represented. The main criteria of the choice of systems of computer ontologies for designing computer ontology of the subject discipline: software architecture and tools development; interoperability; intuitive interface are established. The selection of techniques for designing ontologies using computer ontology systems is carried out. The algorithm of designing computer ontology of the subject discipline by the future teachers-engineers in the field of computer technologies is proposed.
У статті розглянуто проблему методології проектування комп’ютерної онтології предметної дисципліни майбутніми інженерами-педагогами у галузі комп’ютерних технологій. Представлена схема онтології предметної дисципліни, в якій представлена сукупність понять майбутньої комп’ютерної онтології та сукупність відносин між ними. Основні критерії вибору систем комп’ютерних онтологій для проектування комп'ютерної онтології предметної дисципліни: архітектура програмного забезпечення та розробка інструментів; сумісність; інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Здійснено вибір методів проектування онтологій за допомогою комп'ютерних онтологічних систем. Запропоновано алгоритм проектування комп’ютерної онтології предметної дисципліни майбутніми інженерами-педагогами у галузі комп’ютерних технологій.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717013/1/paper13.pdf
- Tsidylo, I.M. (orcid.org/0000-0002-0202-348X <http://orcid.org/0000-0002-0202-348X>), Tereshchuk, Hryhorii V. (orcid.org/0000-0003-1717-961X <http://orcid.org/0000-0003-1717-961X>), Kozibroda, Serhiy V. (orcid.org/0000-0003-4218-0671 <http://orcid.org/0000-0003-4218-0671>), Kravets, Svitlana V. (orcid.org/0000-0003-4502-0921 <http://orcid.org/0000-0003-4502-0921>), Savchyn, Tetiana O. (orcid.org/0000-0003-3007-8960 <http://orcid.org/0000-0003-3007-8960>), Naumuk, Iryna M. (orcid.org/0000-0001-6804-9191 <http://orcid.org/0000-0001-6804-9191>) and Kassim, D.A. (2019) Methodology of designing computer ontology of subject discipline by future teachers-engineers Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018), Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018 (2433). pp. 217-231. ISSN 1613-0073