Оцінювання ефективності інформаційно-цифрового середовища закладів загальної середньої освіти: досвід Великої Британії
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738750/
|
|
Title |
Оцінювання ефективності інформаційно-цифрового середовища закладів загальної середньої освіти: досвід Великої Британії
Assessment of the effectiveness of the information and digital environment of general secondary education institutions: the Great Britain experience |
|
Creator |
Малицька, І.Д.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Стаття присвячена системі оцінювання інформаційно-цифрового середовища (ІЦС) школи на прикладі досвіду Великої Британії. Для підтримки і розвитку сучасного ІЦС є необхідним оцінювання його стану, що допоможе визначити: ефективність використання технологій; сильні та слабки сторони політики цифровізації навчального закладу; подальші шляхи його ефективної цифровізації. Представлений інструмент самооцінювання Naace SRF (Self Review Framework), який створений та використовується освітянами Великої Британії вже понад 20 років, а також його структурні елементи, до розробки яких були залучені різні освітні організації (Управління стандартів у галузі освіти, дитячих послуг та навичок; освітні агентства; навчальні заклади; трастовий фонд тощо). Під час розробки враховувались Національні цифрові стратегії та думки освітньої спільноти. Представлені контрольні запитання, завдяки яким школа має можливість завчасно підготуватися перед проходженням процесу самооцінювання в Системі SRF. Зроблено опис процесу оцінювання, який проводиться на онлайн-платформі Naace, який складається з чотирьох рівнів, представлені загальні питання, які ставляться представникам шкіл охоплюючи такі напрями: лідерство та управління; викладання та навчання за допомогою технологій; оцінка цифрового потенціалу; захист цифрових даних; професійний розвиток; ресурси та технології. Зазначено про зручність використання інструменту, зважаючи на те, що дані процесу оцінювання зберігаються у системі, таким чином школи мають можливість самостійно проводити моніторинг розвитку цифровізації свого навчального закладу, формуючи подальші цифрові плани. Крім цього у Системі розроблений знак якості NaaceMark, отримання якого мотивує школи підвищувати рівень технологізації. Аналіз існуючих систем оцінювання ефективності інформаційно-цифрового середовища школи сприятиме створенню власного інструменту, який буде відповідати вимогам і потребам освітян України.
The article is devoted to the system of assessment of the school's information and digital environment (IDE) on the example of the Great Britain experience. In order to maintain and develop a modern IDE, it is necessary to assess its state, which will help determine: the effectiveness of technology use; strengths and weaknesses of the school's digitalisation policy; further ways of its effective digitalisation. The article presents the Naace SRF (Self Review Framework) self-assessment tool, which has been created and used by Great Britain educators for over 20 years, as well as its structural elements, which were developed by various educational organisations (the Office for Standards in Education, Children's Services and Skills; education agencies; educational institutions; the Trust, etc.) The National Digital Strategies and the views of the education community were taken into account during development. Control questions are provided to help schools prepare in advance for the SRF self-assessment process. The author describes the assessment process carried out on the Naace online platform, which consists of four levels, presents general questions asked to school representatives covering the following areas: leadership and management; teaching and learning with technology; assessment of digital potential; protection of digital data; professional development; resources and technologies. The ease of use of the tool has been determined, given that the assessment data is stored in the system, so schools can independently monitor the development of digitalisation of their educational institution and formulate further digital plans. In addition, the System has developed the NaaceMark quality mark, which motivates schools to increase their level of technological development. An analysis of existing systems for assessing the effectiveness of the school's information and digital environment will help to create the own tool that will meet the requirements and needs of Ukrainian educators. |
|
Publisher |
Херсонський державний університет
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738750/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20.pdf
- Малицька, І.Д. (orcid.org/0000-0003-1598-0120 <http://orcid.org/0000-0003-1598-0120>) (2023) Assessment of the effectiveness of the information and digital environment of general secondary education institutions: the Great Britain experience Інформаційні технології в освіті. ISSN 2306-1707 (In Press) |
|