Спадщина Марії Гжегожевської в моделях спеціалізованої освіти, як шлях до формування наукової компетентності здобувача освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738743/
https://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/26_55_2023/Bulletin_26_55_Pedagogika_Dubinina_Burlaenko.pdf 10.58442/2218‐7650‐2023‐26(55) |
|
Title |
Спадщина Марії Гжегожевської в моделях спеціалізованої освіти, як шлях до формування наукової компетентності здобувача освіти
The legacy of Maria Grzegozhevska in models of specialized education, as a way to the formation of scientific competence of the student of education |
|
Creator |
Дубініна, О. В.
Бурлаєнко, Т.І. |
|
Subject |
001.8 Methodology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools 92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags |
|
Description |
У статті обговорюються концептуальні положення та базові засади педагогічної системи Марії Гжегожевської, які є надзвичайно актуальними в умовах сьогодення. Вивчено український та зарубіжний досвід реалізації моделей спеціалізованої освіти наукового спрямування. Зроблено висновки про те, що реалізуючи Стандарт спеціалізованої освіти наукового спрямування набуває актуальності розроблення програм спеціалізованої освіти наукового спрямування у процесі реалізації яких ефективним є застосовування таких едукаційних моделей: Модель «Крок за кроком», Авторська модель Миколи Гузика, Освітня система «АЗІМУТ», Рекреаційна модель, Модель «Росток». Вивчаючи досвід Республіки Польща встановлено, що реалізація спеціалізованої освіти наукового спрямування відбувається на базі закладів загальної середньої освіти та регламентується загальними положеннями і компетенціями, які окреслено в основних навчальних програмах. У процесі застосування навчальних програм спеціалізованої освіти наукового спрямування визначено та обґрунтовано едукаційні моделі, які будуть сприяти якісному формуванню дослідницької компетентності здобувачів освіти. Серед таких моделей виділено: модель Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, Metoda Paula Dennisona (Kinezjologia Edukacyjna), Pedagogika Zabawy, Drama, модель Carla Orffa, модель Rudolfa Labana, модель Kniessów, модель Dobrego модель Startu M. Bogdanowicz, модель Doroty Dziamskiej, модель багатосторонього розвитку Wincenty Okoń.
The article discusses the conceptual provisions and basic principles of Maria Grzegozhevska's pedagogical system, which are extremely relevant in today's conditions. The Ukrainian and foreign experience of implementing models of specialized scientific education was studied. Conclusions were made that implementing the Standard of specialized scientific education becomes relevant in the development of programs of specialized scientific education, in the process of implementation of which the following educational models are effective: "Step by step" model, Author's model of Mykola Guzyk, Educational system "AZIMUT", Recreational model, "Rostok" model. Studying the experience of the Republic of Poland, it was established that the implementation of specialized scientific education takes place on the basis of general secondary education institutions and is regulated by general provisions and competencies outlined in the main curricula. In the process of applying educational programs of specialized scientific education, educational models have been defined and substantiated, which will contribute to the qualitative formation of research competence of students of education. Among such models, the following are highlighted: Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, Metoda Paula Dennisona (Kinezjologia Edukacyjna), Pedagogika Zabawy, Drama, Carla Orffa, Rudolfa Labana, Kniessów, obrego D Startu M. Bogdanowicz, Doroty Dziamskiej, Wincenty Okoń. Keywords: competence; scientific competence; student of education; specialized education; educational model. |
|
Publisher |
Державний заклад вищої освіти Університет менеджменту освіти НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738743/1/Bulletin_26_55_Pedagogika_Dubinina_Burlaenko.pdf
- Дубініна, О. В. (orcid.org/0000-0002-5405-8502 <http://orcid.org/0000-0002-5405-8502>) and Бурлаєнко, Т.І. (orcid.org/0000‐0001‐5734‐4611 <http://orcid.org/0000‐0001‐5734‐4611>) (2023) The legacy of Maria Grzegozhevska in models of specialized education, as a way to the formation of scientific competence of the student of education Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», 26 (55). pp. 104-122. ISSN 2218-7650 10.58442/2218‐7650‐2023‐26(55) |
|