Record Details

Використання дидактичного засобу з ІТ-підтримкою для викладання географії у спеціальній школі в Словаччині

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738720/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5403
10.33407/itlt.v97i5.5403
 
Title Використання дидактичного засобу з ІТ-підтримкою для викладання географії у спеціальній школі в Словаччині
Using a didactic tool with IT-support for teaching geography in a special school in Slovakia
 
Creator Hladush, V.
Bendíková, Slávka
Kovačova, Barbora
Čarnická, Marcela
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті розглядаються особливості використання електронних дидактичних засобів у навчанні учнів спеціальної школи Словаччини. Враховуючи сучасні вимоги до рівня знань і умінь учнів з інтелектуальними порушеннями працівниками кафедри спеціальної педагогіки разом з учителями спеціальних шкіл підготовлено дидактичний посібник з IT-підтримкою. Метою посібника було підвищення рівня успішності засвоєння знань з географії. Зміст дидактичного посібника сформовано на основі типової навчальної програми учнів 9-х класів спеціальної школи, затвердженої Міністерством освіти і науки Словаччини. В якості прикладу в статті коротко висвітлено сутність підготовчого етапу та конкретну послідовність роботи вчителя при вивченні одного розділу «Словаччина». В ході підготовки дидактичного посібника враховувалися особливості психофізичного розвитку дітей спеціальних шкіл, проблеми сприймання та усвідомлення ними нової навчальної інформації. Щоб показати ефективність інноваційного підходу здійснено експериментальну перевірку розробленого електронного ДП з ІТ-підтримкою у навчальному процесі однієї із спеціальних шкіл Словаччини. Досліджено, проаналізовано та порівняно рівень знань учнів з географії упродовж 6-ти академічних років (2016 – 2018 рр. навчання традиційне, 2019 – 2021 рр. навчання з використанням ЕДЗ). Статистичні дані показали, що результати успішності суттєво змінилися на краще. Для підтвердження результатів та через невелику дослідницьку вибірку (специфіка освітнього процесу спеціальних шкіл) використано непараметричний тест множинного вибору Kruskal – Walls та Dunns test. Результати математичної обробки матеріалів переконливо підтвердили вагоме підвищення рівня успішності упродовж шести років освітнього процесу у спеціальній школі. Таким чином, електронний дидактичний посібник для вивчення географії учнями 9-х класів спеціальних шкіл виявився досить ефективним. Ідею підготовки та використання такого дидактичного посібника можуть використати на практиці вчителі інших суспільствознавчих предметів спеціальної школи.
The article tells about the peculiarities of using electronic didactic tools in teaching special school students in Slovakia. The staff of the Department of Special Pedagogy, Catholic University in Ruzomberk (Slovakia) together with teachers of special schools prepared a didactic manual with IT support considering the modern requirements for the level of knowledge and skills of students with intellectual disabilities. The purpose of the manual was to increase the level of success in learning geography. The content of the didactic guide is based on the typical curriculum for 9th grade students of a special school approved by the Ministry of Education and Science of Slovakia. As an example, the article briefly highlights the essence of the preparatory stage and the specific sequence of the teacher's work when studying one section «Slovakia». In the course of preparing the didactic guide, the peculiarities of psychophysical development of children in special schools, the problems of perception and understanding of new educational information were taken into account. To showcase the effectiveness of our innovative approach, we conducted an experimental test using the developed electronic textbook with IT support in one of the special schools in Slovakia. During this study, we analyzed and compared the level of geography knowledge among students over a span of 6 academic years (2016 – 2018 – traditional education, 2019 – 2021 – education using e-Learning). Based on the statistical data, a noteworthy improvement in academic performance was observed. To validate these results, considering the limited research sample due to the unique nature of special schools' educational process, we employed nonparametric tests such as the Kruskal-Wallis and Dunn's tests for multiple comparisons. These tests were utilized to ensure the reliability and significance of the findings. The results of the mathematical processing of the materials convincingly confirmed a significant increase in the level of academic achievement over the six years of the educational process in a special school. Thus, the electronic didactic guide for studying geography by 9th grade students of special schools proved to be quite effective. The idea of preparing and using such a didactic guide can be used in practice by teachers of other social studies subjects in special schools
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738720/1/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B1%D1%83%20%D0%B7%20%D0%86%D0%A2-%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%BA%D0%BE%D1%8E%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B3%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%97%20%D1%83%20%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%20%D0%B2%20%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%96.pdf
- Hladush, V. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>), Bendíková, Slávka (orcid.org/0009-0002-4948-9188 <http://orcid.org/0009-0002-4948-9188>), Kovačova, Barbora (orcid.org/0000-0002-6728-4904 <http://orcid.org/0000-0002-6728-4904>) and Čarnická, Marcela (orcid.org/0000-0002-3599-9868 <http://orcid.org/0000-0002-3599-9868>) (2023) Using a didactic tool with IT-support for teaching geography in a special school in Slovakia Information Technologies and Learning Tools, 5 (97). pp. 18-34. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v97i5.5403
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v97i5.5403