Record Details

Сучасний підручник фізики як засіб формування та розвитку природничо-наукової грамотності здобувачів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738653/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/672
10.32405/2411-1309-2023-30-47-57
 
Title Сучасний підручник фізики як засіб формування та розвитку природничо-наукової грамотності здобувачів загальної середньої освіти
Modern physics textbook as a means of formation and development of natural and scientific literacy of students of general secondary education
 
Creator Головко, Микола Васильович
Стрельчук, Анастасія Андріївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті актуалізовано проблему формування у здобувачів загальної середньої освіти України природничо-наукової грамотності засобами фізики як навчального предмету. Наголошено на необхідності посилення уваги в освітньому процесі з фізики до використання завдань на розвиток природничо-наукової грамотності у форматі порівняльних досліджень. Акцентовано увагу на ролі сучасного підручника фізики у підготовці учнів до міжнародних порівняльних досліджень з виявлення рівня сформованості природничо-наукової грамотності.
Проаналізовано особливості методичного апарату, побудови системи вправ і завдань сучасного підручника фізики для закладів загальної середньої освіти та визначено його потенціал у формуванні й розвитку в учнів ключової компетентності в царині природничих наук, техніки та технологій як провідного завдання фізичного складника природничої освітньої галузі.
Визначено доцільність системної реалізації в підручниках фізики контекстних завдань, що забезпечують формування в учнів компетентностей пояснювати явища з позицій природничих наук, оцінювати результати наукових досліджень і розробляти наукові завдання, здійснювати наукову інтерпретацію даних як складників природничо-наукової грамотності.
Узагальнено досвід освітньої практики щодо використання підручника фізики як стрижневого компонента методичної системи компетентнісно орієнтованого навчання, формування в учнів умінь розв’язувати контекстні задачі як важливої умови оволодіння природничо-науковою грамотністю.
The article actualizes the problem of formation of natural and scientific literacy in students of general secondary education of Ukraine by means of Physics as an educational subject. It is emphasized the need to increase attention in the educational process in Physics to the use of tasks in the development of natural and scientific literacy in the format of comparative studies. Emphasis is placed on the role of a modern Physics textbook in preparing students for international comparative studies to identify the level of natural and scientific literacy.
The peculiarities of the methodical apparatus, the construction of a system of exercises and tasks of a modern Physics textbook for general secondary education institutions were analysed and its potential for the formation and development of students’ key competencies in the field of natural sciences, engineering and technology as the leading task of the physical component of the natural educational field was determined.
The expediency of the systematic implementation of contextual tasks in Physics textbooks, which ensure the formation of students’ competencies to explain phenomena from the standpoint of natural sciences, evaluate the results of scientific research and develop scientific tasks, carry out scientific interpretation of data as components of natural and scientific literacy, is determined.
The experience of educational practice regarding the use of the Physics textbook as a core component of the methodical system of competence-oriented learning, the formation of students’ ability to solve contextual problems as an important condition for mastering natural and scientific literacy is summarized.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738653/1/Holovko_Strelchuk_PSP_2023.pdf
- Головко, Микола Васильович (orcid.org/0000-0002-8634-591X <http://orcid.org/0000-0002-8634-591X>) and Стрельчук, Анастасія Андріївна (orcid.org/0009-0007-2934-1780 <http://orcid.org/0009-0007-2934-1780>) (2023) Modern physics textbook as a means of formation and development of natural and scientific literacy of students of general secondary education Проблеми сучасного підручника (30). pp. 47-57. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2023-30-47-57
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2023-30-47-57