Record Details

Information and Analytical Resources in the Systems of Technological and Vocational Education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738632/
https://pubs.aip.org/aip/acp/article/2889/1/090005/2928362/
10.1063/5.0172782
 
Title Information and Analytical Resources in the Systems of Technological and Vocational Education
Інформаційно-аналітичні ресурси в системах технологічної та професійної освіти
 
Creator Rostoka, Marina Lvovna
Guraliuk, Andrii
Ahalets, Inna
Pahuta, Myroslav
Yurzhenko, Volodymyr
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description A series of quarantines caused by the COVID-19 pandemic has led to the massive introduction of distance learning technologies into the vocational education system. The subsequent decline in the level of effective organization of training of future specialists, including ensuring the quality of knowledge transfer to them and creating comfortable conditions for their acquisition of professional competencies, provoked a pedagogical search for appropriate methods and technologies that would allow satisfying the educational needs of the subjects of the educational process. The article raises the issues of improving the quality of vocational education, in the basis of which it is proposed to take into account the components of a continuous technological process of forming the competence of future specialists and skilled workers. In this vein, technological education is an important link in the formation of the vocational education system, especially in the vector of its modern transformations associated with online learning. The authors focus on the positive and negative aspects of the use of digital technologies, which, on the one hand, ensure the possibility of implementing the educational process of educational institutions during quarantine restrictions, and on the other hand, given that the activity-based basis of training a profession is a priority competence component. At the same time, the use of information and communication technologies can significantly improve the quality of the educational process. Despite the impossibility of full-fledged remote training in various professional and technological operations, the use of augmented reality technologies and virtual laboratories for remote training allows to train various types of activities and combine them in different combinations. It also helps to assimilate technological operations and develop one’s abilities, create communicative situations, automate practical actions, as well as provide an opportunity to influence the leading representative system, implement an individual approach and intensify students’ independent work. The article analyzes a number of electronic educational resources, the use of which can provide significant assistance in the preparation and conduct of classes for teachers of vocational institutions and become a significant help for improving the quality of the educational process.
Серія карантинів, спричинених пандемією COVID-19, призвела до масового впровадження технологій дистанційного навчання в систему профтехосвіти. Подальше зниження рівня ефективної організації підготовки майбутніх фахівців, у тому числі забезпечення якості передачі їм знань та створення комфортних умов для набуття ними професійних компетенцій, спровокувало педагогічний пошук відповідних методів і технологій, які б дали змогу задовольнити потреби суб'єктів освітнього процесу. У статті порушуються проблеми підвищення якості професійно-технічної освіти, в основі яких пропонується врахувати складові безперервного технологічного процесу формування компетентності майбутніх фахівців і кваліфікованих робітників. У цьому ключі технологічна освіта є важливою ланкою у формуванні системи професійно-технічної освіти, особливо у векторі її сучасних трансформацій, пов’язаних з онлайн-навчанням. Автори акцентують увагу на позитивних і негативних сторонах використання цифрових технологій, які, з одного боку, забезпечують можливість реалізації освітнього процесу закладів освіти під час карантинних обмежень, а з іншого, враховуючи, що діяльнісний компонент є основою підготовки до професії то у пріоритеті є й компетентнісний компонент. Водночас використання інформаційно-комунікаційних технологій уможливлює значне підвищення якості освітнього процесу. Незважаючи на неможливість повноцінного дистанційного навчання різноманітним професійно-технологічним операціям, використання технологій доповненої реальності та віртуальних лабораторій для дистанційного навчання дозволяє навчати різним видам діяльності та поєднувати їх у різних комбінаціях. Це також сприяє засвоєнню технологічних операцій і розвитку здібностей, створенню комунікативних ситуацій, автоматизації практичних дій, а також дає змогу впливати на провідну репрезентативну систему, здійснювати індивідуальний підхід та активізувати самостійну роботу здобувачів освіти. У статті проаналізовано низку електронних освітніх ресурсів, використання яких може надати суттєву допомогу в підготовці та проведенні занять для педагогів закладів професійної (професійно-технічної) освіти та стати вагомою допомогою для підвищення якості освітньо-виробничого процесу.
 
Publisher AIP Publishing
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738632/1/Rostoka%20ML%20et%20al%20090005_1_5.0172782.pdf
- Rostoka, Marina Lvovna (orcid.org/0000-0002-1891-5482 <http://orcid.org/0000-0002-1891-5482>), Guraliuk, Andrii (orcid.org/0000-0002-7497-5746 <http://orcid.org/0000-0002-7497-5746>), Ahalets, Inna (orcid.org/0000-0002-5071-9019 <http://orcid.org/0000-0002-5071-9019>), Pahuta, Myroslav (orcid.org/0000-0003-2305-9390 <http://orcid.org/0000-0003-2305-9390>) and Yurzhenko, Volodymyr (orcid.org/0000-0002-4184-8900 <http://orcid.org/0000-0002-4184-8900>) (2023) Information and Analytical Resources in the Systems of Technological and Vocational Education AIP Conf. Proc., 1 (2889). pp. 1-9. ISSN 1551-7616
10.1063/5.0172782
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.1063/5.0172782