Record Details

Проєктування освітнього середовища з використанням засобів доповненої та віртуальної реальностей в закладах загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738596/
 
Title Проєктування освітнього середовища з використанням засобів доповненої та віртуальної реальностей в закладах загальної середньої освіти
Designing an educational environment using augmented and virtual reality tools in general secondary education institutions
 
Creator Литвинова, С.Г.
Сороко, Н.В.
Баценко, Сергій Вікторович
Богачков, Ю.М.
Гриб'юк, О.О.
Дементієвська, Н.П.
Коркішко, І. А.
Слободяник, О.В.
Соколюк, О.М.
Ухань, П.С.
 
Subject 3 Social Sciences
37 Education
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У монографії представлено результати колективного дослідження проблем проєктування навчального середовища з використанням засобів доповненої та віртуальної реальностей в закладах загальної середньої освіти України. На основі аналізу наукових досліджень закордонних і вітчизняних вчених, стану розвитку цифрового освітнього середовища закладів освіти, сучасних підходів, визначеного теоретикометодологічного апарату. Визначено переваги, особливості та ризики використання доповненої та віртуальної реальностей у процесі навчання учнів; обґрунтовано та розроблено класифікаційні ознаки та здійснено класифікацію освітніх середовищ віртуальної реальності за класифікаційною ознакою «за призначенням»; визначено переваги використання технологій доповненої і віртуальної реальностей для учнів з особливими освітніми потребами. Уточнено принципи та підходи застосування AR/VR в освітній практиці; обґрунтовано педагогічні умови та прийоми використання AR/VR для навчанні учнів ЗЗСО. Теоретично обґрунтовано та розроблено модель цифрового навчального середовища з використанням AR/VR; процесуальну модель підготовки вчителя до використання AR/VR для навчання учнів; концептуальну модель використання AR/VR в ЗЗСО; розроблено та обґрунтовано методичну систему використання AR/VR в навчальному середовищі закладів загальної середньої освіти. Розроблено інструментарій та обґрунтовано критерії та показники визначення ефективності та безпеки використання віртуальної та доповненої реальностей в освітньому процесі.
Розраховано на наукових, науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів, магістрантів, викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти, вчителів закладів загальної середньої освіти, які займаються теоретичними і практичними проблемами підвищення якості освіти на засадах упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню практику.
The monograph presents the results of collective research on the design of educational environments using augmented and virtual reality tools in secondary education institutions in Ukraine. Based on the analysis of foreign and domestic scholars' research, the state of development of digital educational environments in educational institutions, modern approaches, and the theoretical-methodological framework were determined. The advantages, peculiarities, and risks of using augmented and virtual reality in the learning process were identified; classification features were justified and developed, and the classification of virtual reality educational environments was carried out according to the classification feature "by purpose"; advantages of using augmented and virtual reality technologies for students with special educational needs were determined. Principles and approaches to the application of AR/VR in educational practice were specified; pedagogical conditions and methods of using AR/VR for teaching students in secondary education institutions were justified. A theoretical basis and a model of a digital learning environment using AR/VR were developed; a procedural model for teacher preparation for using AR/VR for student instruction; a conceptual model of AR/VR usage in secondary education institutions; a methodical system for using AR/VR in the educational environment of secondary education institutions were developed and justified. A toolkit and criteria and indicators for determining the effectiveness and safety of using virtual and augmented realities in the educational process were developed. Intended for researchers, pedagogical staff, doctoral students, postgraduate students, master's students, teachers of postgraduate pedagogical education institutions, and teachers of secondary education institutions dealing with theoretical and practical issues of improving the quality of education based on the introduction of information and communication technologies into educational practice.
 
Publisher ІЦО НАПН України
 
Date 2023
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738596/1/%21%21%21%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF_ALL_2023-FIN%2B.pdf
- Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>), Сороко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9189-6564 <http://orcid.org/0000-0002-9189-6564>), Баценко, Сергій Вікторович (orcid.org/0000-0002-7752-609X <http://orcid.org/0000-0002-7752-609X>), Богачков, Ю.М. (orcid.org/0000-0001-5088-7154 <http://orcid.org/0000-0001-5088-7154>), Гриб'юк, О.О. (orcid.org/0000-0003-3402-0520 <http://orcid.org/0000-0003-3402-0520>), Дементієвська, Н.П. (orcid.org/0000-0003-2985-3771 <http://orcid.org/0000-0003-2985-3771>), Коркішко, І. А., Слободяник, О.В. (orcid.org/0000-0003-3504-2684 <http://orcid.org/0000-0003-3504-2684>), Соколюк, О.М. (orcid.org/0000-0002-5963-760X <http://orcid.org/0000-0002-5963-760X>) and Ухань, П.С. (orcid.org/0000-0001-7318-6027 <http://orcid.org/0000-0001-7318-6027>) (2023) Designing an educational environment using augmented and virtual reality tools in general secondary education institutions Project Report. ІЦО НАПН України, м. Київ, Україна.